و اندکی فرصت ـ از نشست وبلاگنویسان تا صفحات خورشیدی

به نام خدا
.
مدتی است به جهت مشغله و کاهلی نتوانسته ام پست مفیدی بگذارم در حالی وقایع و اتفاقات زیادی در این مدت افتاده است و بهانه های زیادی برای نوشتن و سخن گفتن بوده مقدور نگردیده است. وقایع و بهانه هایی که اگر حوصله و فرصتش بود هر یک پستی مفصل می طلبید. حال که ممکن است حوصله و امکان پرداختن به تک تک آنها به صورت مفصل و مجزا پیش نیاید حیفم می آید که لا اقل اشاره ای به آنها نکنم .

ـ نشست وبلاگ نویسان در اراک از جمله وقایعی بود که اگر چه با قلم و بیان شیوا و زیبای دوستان و همکاران بخصوص شرکت کنندگان، در جای خود منعکس و بدان پرداخته شد، لکن جا داشت و تکلیف بود که به موقع از آن سخن می گفتم و از برگزار کنندگان و فعالان آن قدر دانی می کردم تا بلکه ذره ای جبران عدم حضورمان در آن شده باشد.

ـ و اما امان از این قولنامه ها و وکالتهای رو به ازدیاد که عامل آن چیزی نیست جز سخت گیریهای مختلف در ثبت عقود ناقله از جمله بیع و اکنون با مستقر شدن سیستم الکترونیک (ثبت آنی) این سخت گیریها که در گذشته نیز منجر به رواج معاملات اصطلاحا وکالتی شده، بیشتر زشتی و کراهت خود را می نمایاند و اگر چه مردم کم کم واقف به مضرات اینگونه انتقالات وکالتی می شوند و سعی در تثبیت مالکیتها و حقوق خود با عقود ناقله دارند ولی سختگیریهای قانونی و اجرایی نیز متقابلا بیشتر شده و مانع از این امر می گردد که از جمله آنها ممنوع بودن انتقال کلیه اموال و حقوقی که برای آنها مالیات وضع شده است، قبل از پرداخت مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم و نمونه سختگیریهای اجرایی آن رفتار سلیقه ای برخی مراجع و ادارات در دادن پاسخ استعلامات انتقالات به ویژه در املاک است. به عنوان مثال در بسیاری از موارد در انتقالات اراضی اداره راه و شهر سازی در قم و اخیرا اداره امور مالیاتی مراجعین را مکلف به مراجعه شهرداری و استعلام از شهرداری می کنند و این دقیقا خلاف آن چیزی است که قانون تسهیل اسناد به دنبال آن بوده و برای آن تصویب شده است و به نظر تثبیت حقوق و مالکیت مردم و به تبع آن کاهش اختلافات و منازعات و دعاوی دادگاهها که امور اهم هستند قربانی اموری مهم همچون وصول مطالبات نهادها و ارگانهای مختلف میشود .

- اشاره به وکالتهای رو به ازدیاد راجع به امتیازات و حقوق افراد در تعاونیها و تشکیلات بخصوص تعاونیها و تشکیلات مربوط به مسکن است. در این وکالتها دو چیز مسلم است  اول : عملا مردم را نمی توان از واگذاری و انتقال آن امتیازات منع کرد. دوم : به جهت پیچیدگیها و ابهامات و موانع نقل و انتقال این گونه امتیازات مردم به انتقال قولنامه ای و یا اصطلاحا وکالتی این امتیازات روی می آورند و نتیجه متزلزل بودن این انتقالات و افزایش اختلافات و دعاوای قضایی راجع به این معاملات است. چه بسیار وکالتهایی که با فوت یکی از طرفین هزینه هایی بس گزاف به مردم و دستگاه قضایی و اجرایی وارد می آورند .
چرا نتوان اینگونه امتیازات را صرفا با یک استعلام از شرکت تعاونی یا تشکیلات مربوطه راجع به احراز وضعیت و حقوق انتقال دهنده و میزان امتیاز و پرداختیها و بدیهای او در مرجع مذکور در قالب عقد صلح دیگری انتقال داد !! تا گرفتار دردسرهای انتقالات قولنامه ای و وکالتی نشویم .

_ اظهار نامه ها و آمار مالیاتی از دیگر دغدغه هایی است این روزهای صنوف مختلف از جمله دفاتر اسناد رسمی را به خود مشغول کرده است که در این خصوص باید متذکر شد که همکاران ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده را تا 15 تیر 1393 و وارد کردن اطلاعات صورت معاملات فصلی بهار 93 را تا پایان تیرماه 1393 و تسلیم اظهارنامه مالیات شغلی را نیز تا پایان تیرماه فراموش نکنند . 

- و اما اهم موارد فوق اظهارنامه مالیات شغلی است که یادهم هست از ابتدای شروع به کار دفترخانه آزارم داده است. در سال 1383 (دومین سال کار دفترخانه) از مامورین مالیاتی با تماس با دفتر از من خواست به اداره امور مالیاتی بروم و با حساب کتابهایی که انجام داد مبلغ مالیاتی برای من تعیین کرد که تعجبم را بر انگیخت در حالی که به عینه می دیدم که همکارانی که چند سالی زود تر از من مشغول به کار شده بودند مالیاتهای بسیار کمتری پرداخته بودند یا معاف از مالیات شده بودند و این در حالی بود که در سال اول در آمد دفتر خانه بسیار نا چیز بود و مشمول معافیت مالیاتی میشد. در این قضیه تا اعتراض به هیات تشخیص مالیاتی هم پیش رفتم ولی فایده ای نداشت و مرا محکوم و مکلف به پرداخت مالیات نمودند و علت این اجحاف این بود که من در سال اول از ضوابط مربوط به محاسبه و پرداخت مالیات دفتر بی اطلاع بودم و مامورین مالیاتی از این بی اطلاعی من سوء استفاده کرده و با اخذ امضا در مراحل مختلف در صورتجلسات باستناد آن تعیین مالیات می نمودند در حالی که مطابق توافق کانون که چه عرض کنم حتی اگر علی الراس یا به هر روش دیگری که می خواستند محاسبه کنند در سال اول کاری مشمول مالیات شغلی نمی شدم. بماند که در مراجعات بعدی خوشبختانه یا متاسفانه گفتند شما اصلا چنین پرونده ای در این اداره ندارید و طبیعتا بدهیی نیز ندارید و این نیز از نشانها ضعف و بی نظمی در اداره امور مالیاتی بود که اکنون نیز کمتر از آن موقع نیست. از آن سال به بعد به انحاء مختلف با وجود اینکه به موقع اقدام به تسلیم اظهار نامه و پرداخت مالیاتهای مربوطه به صورت نقدی یا قسطی ( چک ) می کنم باز گاه و بی گاه اخطارهای مالیاتی که شما بدهی دارید یا اظهار نامه خود را قطعی نکرده اید تا کنون برایم آزار دهنده بوده و این در حالی است که چه بسیاری مشاغلی را با درآمدهای بسیار بیشتر همچون مشاوران املاک، پزشکان، وکلا و ... از آشنا و غیر آشنا می بینیم که مالیاتهای نا چیزی می پردازند و علت این بی عدالتی فاحش چیزی نیست جز نقص سیستم مالیاتی کشور و بی اطلاعی عموم از پیچیدگیهای اسرار آمیز امور مالیاتی که هیچ جوره نمی توان از آن سر در آورد و خودشان برایت می برند و می دوزند و تو نیز حرفی برای گفتن نداری .

- و اما در خصوص تفاهم نامه خود اظهاری اخیر کانون سردفتران و دفتریاران با سازمان امور مالیاتی در خصوص اظهارنامه عملکرد سال 1392 نکته عجیب برای من ماده 12 این تفاهم نامه است که طبق آن دفاتر و اشخاصی که اظهار نامه آنها در 5 سال اخیر با خود اظهاری قطعی شده است موضوع این دستور العمل نبوده و مالیات آنها از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد این ماده تقریبا یعنی نقض کل این توافق یا تفاهم نامه و خارج کردن اکثریت سردفتران و دفتریاران از شمول این توافق است چرا که تا جایی که بنده اطلاع دارم اکثریت قریب به اتفاق همکاران به استناد تواققنامه های سالیانه و با خود اظهاری اقدام قطعی نمودن اظهارنامه های خود می کنند که اکثریت قریب به اتفاق آنها سابقه ای بیش از 5 سال اشتغال دارند.!!!

ـ اطلاعیه بیمه درمان: بنا بر پیامک و اطلاع جامعه سردفتران و دفتریاران استان قم و کانون سردفتران و دفتریاران و اطلاعیه مدیر سیستم در پرتال کانون سردفتران و دفتریاران برای تکمیل پرونده خدمات درمانی و ارسال مدارک یاد شده در اطلاعیه مذکور و نهایتا دریافت دفترچه بیمه صرفا باید از طریق پرتال کانون سردفتران و دفتریاران، بخش ارسال مدارک به صورت اسکن اقدام گردد و سپس با هماهنگی جامعه سردفتران قم نسبت به تمدید دفترچه درمان اقدام شود و به درخواستها غیر از این طریق ترتیب اثر داده نخواهد شد .

- تمدید گوای امضای الکترونیک سردفتران در سامانه ثبت آنی:بنا بر پیامی که در سامانه ثبت آنی مشاهده میشود و اطلاعیه مدیر سیستم در پرتال کانون سردفتران و دفتریاران اعتبار گواهی امضاء سردفتران محترم یکساله بوده و قبل از اتمام مدت اعتبار باید نسبت به تمدید آن اقدام کنند. در قم همکاران باید با در دست داشتن مدارک هویتی و توکن دفترخانه با هماهنگی به دفتر اسناد رسمی 6 قم ـ خانم عیوضی ـ یا دفتر اسنادر سمی  113 قم ، آقای عباس سپهر منصوری، واقع در خیابان امامزاده ابراهیم  مراجعه کنند.
ـ باد و آفتاب : حدودا دو ماهی است که باد نسبتا شدید و افتاب نسبتا سوزان پهنه گسترده شهر و کویر قم را می نوازد و آن را از انرژی فروان خود بی دریغ بهره مند میسازد و با دیدن این پدیده هموارده می اندیشم که چرا از این منابع انرژی پاک و رایگان بهره نمی بریم. آیا بهره برداری از این انرژیها واقعا سخت تر و گرانتر از انرژی برقی است که از طریق سوختهای فسیلی و آب پشت سدها حاصل میشود. آیا تهیه و نصب صفحه های خورشیدی در منازل و مجتمع ها هزینه بردارتر و سخت تر از تهیه برق به روشها فعلی است. امروز در برنامه ای مستند می دیدم در نقاطی از دنیا که آفتاب به مراتب کمتری از نقاطی مثل قم دارند مردم با استفاده از انرژی باد یا صفحات خورشیدی علاوه بر اینکه برق مورد نیاز منزل خود را تولید می کنند در صورت تولید مازاد آن به دولت فروخته و وارد شبکه سراسری برق می کنند .
داشتم فکر میکردم اگر در شهرها و منازل ایران چنین چیزی عملی باشد و اتفاق بیفتد دیگر نیاز چندانی به تشکیلات شرکت برق و وزارت نیرو نخواهد بود و چه بسیار انسانها که بیکارخواهند شد و دیگر خریدارانی برای خرید برقهای گرانبهای این وزارت پیدا نخواهد شد .!!! والله عالم، لابد نشدنی است و علم و عقل ما به این چیزها قد نمی دهد .
_ و نکته دیگر داستان تکراری و غم انگیز تقسیم اسناد است ....
حکایت : همکاری می گفت در فلان ماه تعداد اسنادم بسیار بالا بود و زحمت زیادی برای ضبط و ربط این تعداد اسناد کشیدم ولی در نهایت تحریر آنها با توجه به تعداد اسناد و زحمت آن چندان قابل توجه نبود فقط بایگانیم انبوه تر و زحمت خود و کارکنانم بیشتر شد. در عوض فلان دفتر با تعداد اسناد به مراتب کمتر از اسناد دفتر من در همان ماه حق التحریری بسیار بیشتر از دفتر من داشت چون همان اسناد اندک او اسناد رهنی بانکی بودند.!!!!
خون دل و جام می هر یک به کسی دادند      در دایره ی قسمت اوضـــاع چنین باشد . 
ـ ........!!
/ 8 نظر / 61 بازدید
میرزا بنویس

سلام و درود جناب پیرمحمدی عزیز در خصوص تفاهم نامه کانون و مالیات به طریق علی الرس در پاسخ به کامنت حضرتعالی در وبلاگم مختصرا توضیح دادم ضمن اینکه در قسمت صفحات وبلاگ جزوه ای تحت عنوان امورمالی در دفاتر موجود است که در بخش مالیاتی آن موارد تشریحا بیان شده است

عمو

سلام عمو ناصر این صفحات خورشیدی خیلی خوب است دیگر با دیدن قبض برق برق از اونجای آدم نمی پرد[لبخند]

مهدی سجادی فر

سلام جناب پیرمحمدی عزیز ضمن تشکر ویژه از شما بخاطر پرداختن به مهمترین مسائل حوزه کتابت. با توجه به قطعی سه روزه دستگاه پوز نامیمون ملی که عدم کفایت و نالایقی مسولین شرکت سامان را بیش از پیش بر همگان آشکار کرد و با توجه به اینکه در پی بروز این فاجعه حقیقتا کارد به استخوان رسیده و این امر خارج از تحمل خانواده بزرگ دفتر اسناد رسمی است امیدواریم هر چه سریعتر در این حوزه اقدامات موثری صورت گیرد و کار به کاردان سپرده شده و به این غائله خاتمه داده شود.ضمنا مستدعی جناب پیرمحمدی عزیز نیز با قلم شیوای خود به این مساله بپردازید تا مورد استفاده همکاران واقع گردد

امین

آقای پیر محمدی سلام دفتر 113 آقای سپهر منصوری نیز متصدی این کار است .

امین

گواهی امضای الکترونیک ثبتی برای سردفتران ، هم دفتر 6 هم 113

زارعی

سلام علیکم در سال 1383 تفاهم خوداظهاری وجود نداشت

سپهرمنصوری

با سلام صدور گواهی الکترونیکی سردفتران در قم نه فقط بوسیله دفتر محترم شش که توسط دفتر اسناد 113 قم نیز برای عزیزان سردفتر قابل ارایه است و از این سایت محترم نیز انتظار می رود با اطلاعات کامل انتشار اخبار نمایند متشکرم.

همکار تهران

ای گل گفتی راجب تقسیم اسناد ما 2 تا دفتر خونه به فاصله 10 متر از هم دور تر از هم در یکی از مناطق تهران هستیم که 6 تا بانک خصوصی و دولتی تو اطراف ما هستد از مسکن گرفته تا قتصاد نوین همه بانکهای ذکر شده با دفتر کناری ما هر کودوم تو ماه 3 الی 4 سند رهنی و قطعی میفرستند اما برای دفتر ما فقط بانک مسکن ماهی 1 دونه بیشتر نمیفرسته دلیلش اینه سردفتر همکار ما حق الحساب به رئیس معاون و مسئول اسناد بانکی میده اما ما که زیرمیزی باج حق الحساب نمیدیم برای ما نمیفرستند هیچ کسی هم پاسخگو نیست