دفتر اسناد رسمی 35 قم
دفاتر اسناد رسمی، امور ثبتی و حقوقی

اعلام قیمتهای منطقه بندی جدید املاک استان قم، تغییر رویه ای پسندیده از سوی اداره امور مالیاتی استان قم .

از سال 1388 اداره امور مالیاتی قم رویه ای عجیب و ناعادلانه در خصوص اعلام قیمت منطقه بندی املاک و اخذ مالیات نقل و انتقال در پیش گرفته بود که بر اساس آن برای املاک دو قیمت منطقه بندی در نظر گرفته میشد که یکی به عنوان ماخذ مالیات نقل و انتقال قرار می گرفت که قیمت بسیار بالائی بود ( قیمتی که به قیمت واقعی املاک نزدیکتر بود )و بر اساس آن مالیاتهای گزافی( حدود 10 برابر بلکه بیشتر از مالیاتها در سایر نقاط کشور ) بر متعاملین قمی تحمیل میشد.

و قیمت منطقه بندی دومی نیز که همان قیمت اندک و ناچیز سابق بود، به دفاتر اعلام میشد که به عنوان ماخذ حق الثبت و حق التحریر ثبت اسناد قرار گیرد و این رویه بی عدالتی بزرگی در حق دفاتر اسناد رسمی بود و وقتی علت آن پرسیده میشد اعلام میشد که برای رعایت حال مردم و کاهش هزینه های تنظیم سند رسمی صورت گرفته است !!! 

تا پایان سال 1390 همین رویه ادامه داشت و نتیجه ی آن افزایش اسناد تنظمی بر اساس ماده 6 آئین نامه قانون تسهیل اسناد و بدون استعلام از اداره امور مالیاتی بود و نتیجه این امر نیز اولا فرار از پرداخت مالیات معاملات ولو به طور موقت بود و این اداره امور مالیاتی بود که برای وصول آنها بعد از تنظیم باید اقدام می نمود و ثانیا  چون  در اسنادی که با اعمال قانون تسهیل اسناد تنظیم شده بود در مراجعات بعدی خریداران، اداره ی امور مالیاتی، مالیات معاملات قبلی و جرایم متعلقه را نیز اخذ می نمود لذا باعث رواج هر چه بیشتر اسناد اصطلاحا وکالتی در معاملات املاک میشد و نهایتا اگر یکی از این وکلا قصد قطعی نمودن ملک را داشت در مراجعه به اداره امور مالیاتی کلیه مالیاتهای معوق و جرایم آنها بر این فرد تحمیل میشد و این نیز بدور از عدالت و انصاف بود .

در تغییر رویه ی جدید و پسندیده ای که در اداره امور مالیاتی استان قم رخ داد برای اعمال در سال 91، اولا قیمتهای منطقه بندی جدید که به عنوان ماخذ مالیات در نظر گرفته شده است ( آنطور که شنیده شده ) نصف قیمتهای منطقه بندی سابق( قیمتهایی که این چند ساله اعمال میشد) است و ثانیا همان مبلغ به عنوان ماخذ حق الثبت و حق التحریر نیز به دفاتر اسناد رسمی اعلام میشود که نفع سه جانبه ای بر این تصمیم مترتب خواهد بود .

الف : بهترین نتیجه ای که از این تصمیم حاصل شد در نظر گرفتن نفع مردم بود که این چند ساله برای معاملات املاک متحمل مالیات گزافی شدند که بدین ترتیب این مالیات تعدیل گردید و به نحو چشمگیری کاهش یافت .

ب : نتیجه دیگر آن به نفع اداره امور مالیاتی بود، بدین شرح که با این روش متعاملین رغبت بیشتری به مراجعه به اداره امور مالیاتی و پرداخت مالیات مربوطه خواهند یافت و نیز از تنظیم اسناد بدون استعلام اداراه امور مالیاتی که موجب بی سامانی در پرونده های مالیاتی مربوطه میشد جلوگیری خواهد شد .

ج : نهایتا آنچه به نفع دفاتر اسناد رسمی است این که با توجه به پر زحمت و پر مسوولیت بودن تنظیم اسناد انتقالات غیر منقول حق الثبت و حق التحریر متعلقه، با توجه به قیمت منطقه بندی جدید تا حدودی تعدیل و به نفع دفاتر اسناد رسمی خواهد شد .

***

لازم به ذکر است لوح فشرده قیمتهای جدید در اختیار جامعه سردفتران و دفتریاران استان قم قرار گرفته و در چند روز آینده در اختیار دفاتر متقاضی قرار خواهد گرفت لکن به توجه به کاهش چشمگیر مالیتاهای نقل و انتقال، به صلاح نزدیکتر است که دفاتر اسناد رسمی با اخذ مفاصاحسابهای مالیاتی اقدام به ثبت انتقالات غیر منقول نموده و حتی المقدور از اعمال ماده 6 آیین نامه قانون تسهیل اسناد ( با توجه به نتایج سوء این رویه که فوقا اشاره شد ) اجتناب کنند .

 

[ جمعه ۱۸ فروردین ۱۳٩۱ ] [ ۱:٢۱ ‎ق.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دفتر اسناد رسمی 35 قم سردفتر : ناصر پیر محمدی دفتریار : ابراهیم عباسی. نشانی : قم خ توحید نبش توحید 22. تلفن38816500 - 025 و 38825559 - 025 تاریخ تاسیس 15/1/1382. هدف این وبلاگ تبادل اطلاعات و نظرات با همکاران و خوانندگان. آنچه در این وبلاگ می آید، ( جز آنچه جنبه خبری و اطلاع رسانی دارد)نظرات مدیر وبلاگ و در قسمت نظرات( کامنتها) نظرات شخصی کامنت گذارنده است و استنباط نهایی با توجه به تبادل نظرها با خوانندگان میباشد .
امکانات وب
RSS Feed



نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب