دفتر اسناد رسمی 35 قم
دفاتر اسناد رسمی، امور ثبتی و حقوقی

بالاخره پس از ماه ها باردیگر امروز غروب ساعت حدودا 5، جلسه ای دیگر از جلسات جامعه سردفتران استان قم در سالن اجتماعات اداره کل ثبت استان قم* برگزار شد جلسه ای که طبق معمول بدون تعیین دستور جلسه و صرفا چند ساعت قبل از شروع از طریق یک تماس تلفنی توسط منشی دفتر کمیسیون تقسیم اسناد مستقر در ثبت صورت گرفت. با وجود خستگی کاری به شوق زیارت همکاران و دوستان و امید اینکه مطلب جدید و مهمی قرار است ارائه شود با تاخیر در جلسه حاضر شدم  جلسه ای که از حدود 115 دفترخانه استان قم صرفا حدود 40 نفر در آن شرکت کرده بودند.

 

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتظار این بود، مثلا مطالبی در خصوص راه اندازی سیستم استعلام الکترونیکی ثبت یا تقسیم اسناد یا مطلب مهم دیگری را شاهد باشم ولی بدواً ریاست محترم جامعه سردفتران قم جناب آقای حسین اسحاقی، سردفتر محترم دفتر 6 قم که ظاهراَ طبق معمول آغاز گر سخن بوده اند، سخنان مبسوطی را در خصوص انتخابات آینده ی مجلس شورای اسلامی و اهمیت شرکت فعال اعضای دفاتر در آن و یاد آوری تلاشها و همکاریهای تاثیر گذار و قابل تقدیر جناب دکتر لاریجانی، نمانیده محترم مردم قم و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، در تصویب ماده 29 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات رانندگی و حمایتهای بعدی ایشان در اجرای ماده مذکور بیان نمودند!

و نیز در خصوص انتخابات آینده ی جامعه سردفتران و دفتریاران قم و کم توجهی و عدم استقبال همکاران برای کاندیداتوری و شرکت در آن ایراد سخن نمودند.

 جامعه ای که چند ماهی نیز از دوره تصدی هیات رئیسه آن گذشته و هنوز انتخابات جدید برگزار نشده و به زعم بنده هیچ گونه حرکت قابل توجهی از آن (جامعه) به نفع سردفتران و دفتریاران در عمل شاهد نبوده ایم و یکی از دلایل عمده ی عدم استقبال همین امر می تواند باشد. نظر برخی همکاران بر این بود که شرط حد اقل سابقه ی 5 ساله ی سردفتری یا دفتریاری برای کاندید شدن و عضویت در هیات رئیسه از دلایل این عدم استقبال است . لذا جناب اسحاقی طرحی ارائه دادند که ضمن اصلاح اساسنامه فعلی اساسنامه ای محکم و کم نقص تدوین و تصویب شود و ضمناً این شرط نیز حذف گردد و تنها مشکل  این طرح همچون سایر طرحهای جناب اسحاقی وجود 4 نفر داوطلب فعال بود که این امر را به عهده بگیرند که در همان جلسه معرفی شده و به عهده گرفتند تا ببینیم چه شود .

 

_______________________________________

 همچنین پیرو اجرای طرح ناموفق حل مشکل بیمه درمانی جامعه سردفتران قم در سالهای گذشته به جهت قصور یا ناتوانی داوطلب قبلی دراین امر، مجدداً داوطلب جدیدی معرفی شد تا این مسؤولیت را به عهده گیرد و مقرر شد همکاران مدارک مربوط به خود و افراد تحت تکفل را این بار به این داوطلب ، جناب آقای سید مرتضی میر رضایی سردفتر محترم دفتر 7 قم ، ارائه دهند .

در ادامه رئیس محترم اداره ثبت اسناد و املاک قم جناب آقای جعفر کاظمی طی سخنانی کوتاه به  تغییر روش در طرح تقسیم اسناد دولتی و بانکها به جهت اعتراضات گسترده از روش و عملکرد سابق ( که بر عهده جامعه سردفتران قم بوده است) و مکاتبه ای که با بانکها در این خصوص انجام شده و راه اندازی استعلام الکترونیکی ثبت در آینده اشاره نمودند و نیز از عدم حضور برخی از سران دفاتر و دفتریاران در ساعات اداری در محل دفتر و عملکرد نامناسب برخی نمایندگان دفاتر در اداره ثبت وانجام اموری فراتر از نمایندگی دفاتر گلایه نمودند.

 

_______________________________________

و اما بحث داغ و تکراری حل ناشدنی که بین همکاران رخ داد بحث تقسیم اسناد بود که بسیاری از همکاران حاضر از عملکرد دفتر تقسیم اسناد که در حال حاضر جامعه سردفتران مسؤول آن می باشد و بانکها و ثبت و به وی‍‍ژه بی ملاحظگی برخی همکاران و سوء استفاده های که در این زمینه شده گله مند بودند . بحثی که تا یادمان هست هر چند وقت یک بار مطرح و مورد بحث و انتقال قرار می گیرد ولی نتیجه بخش نبوده است .

در ادامه این بحث جناب آقای سید رضا عماد سردفتر محترم و باسابقه دفتر 19 قم  و عضو هیات رئیسه جامعه سردفتران فعلی قم ،که با توجه به بهره هایی که از محضر و تجربیات ایشان برده ایم حق استادی بر گردن ما دارند، طی سخنانی بیان فرمودند که : مشکل فعلی را نباید در کمیسیون و دفتر تقسیم اسناد جست، بلکه مشکل اینجاست که 70 - 80 درصد اسناد دولتی و مشمول طرح  خارج از برنامه کمیسیون تقسیم اسناد و مستقیما از سوی بانکها و مراجع به دفاتر فرستاده می شوند و دفتر تقسیم اسناد و کمیسیون هم کاری نمی تواند بکند و حدودا 20 - 30 درصدی که به دفتر تقسیم اسناد ارجاع می شود نسبتا عادلانه تقسیم شده اند .لذا باید در خصوص الزام بانکها و مراجع تحت شمول طرح، تدبیری اندیشیده شود .

 

_____________________________

ریاست محترم ثبت نیز قول مساعد در اجرای شیوه جدید تقسیم اسناد دادند که بر اساس آن اگر بانکها و مراجع تحت شمول بر اساس آن عمل نکنند دفاتر می توانند از بانک مربوطه شکایت تقدیم ریاست ثبت کنند که به اداره کل ارجاع و از آن طریق به استانداری و هیات نظارت بر بانکها منعکس می شود تا با خاطیان برخورد شود !!!

علی ای حال این قصه ی تقسیم اسناد در استان ما سر دراز دارد و به نظر حالا حالاها امیدی به بهبودی آن نیست و تا قانون و ضمانت اجرایی محکم راجع به ان تصویب و پیش بینی نشود مشکلی حل نخواهد شد .

و بعد از مدتی به روز نشدن این جلسه بهانه ای بود برای گذاشتن یک پست جدید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* ( لازم به توضیح است که از چندین سال پیش و احتمالا تا سالیان متمادی بعد از این و تا آماده شدن ساختمان نیمه کاره خریداری شده برای جامعه ی قم، جلسات جامعه کماکان در این سالن _ سالن اجتماعات اداره کل  _ که جای بدی هم نیست و رایگان نیز می باشد برگزار خواهد شد. گفته می شود وامی که از کانون محترم سردفتران جهت تکمیل ساختمان خریداری شده اختصاص یافته، در یک حساب سپرده گذارده شده که سود خوبی به آن تعلق می گیرد. حیف نیست این همه سود را به خاطر ساختمان جامعه ای که کار آیی چندانی هم ندارد از دست بدهیم؟!)

[ دوشنبه ۱ اسفند ۱۳٩٠ ] [ ٩:٤٥ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دفتر اسناد رسمی 35 قم سردفتر : ناصر پیر محمدی دفتریار : ابراهیم عباسی. نشانی : قم خ توحید نبش توحید 22. تلفن38816500 - 025 و 38825559 - 025 تاریخ تاسیس 15/1/1382. هدف این وبلاگ تبادل اطلاعات و نظرات با همکاران و خوانندگان. آنچه در این وبلاگ می آید، ( جز آنچه جنبه خبری و اطلاع رسانی دارد)نظرات مدیر وبلاگ و در قسمت نظرات( کامنتها) نظرات شخصی کامنت گذارنده است و استنباط نهایی با توجه به تبادل نظرها با خوانندگان میباشد .
امکانات وب
RSS Feed



نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب