دفتر اسناد رسمی 35 قم
دفاتر اسناد رسمی، امور ثبتی و حقوقی

دو پیشنهاد، دو ضرورت: ( 1 - ضرورت ایجاد بانک اطلاعات اتومبیل. 2 - تعطیلی روزهای پنج شنبه برای دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور.)

در روزهای گذشته مباحثی بین دوستان و همکاران در شبکه های اجتماعی و غیر اجتماعی طرح و پیشنها شد که هر دو از جهات مختلف مهم و قابل توجهند که به هر دو ذیلا اشاره میشود :

1 - ضرورت ایجاد بانک اطلاعات اتومبیل در سازمان ثبت : نظر به غیر قابل تردید و انکار بودن ضرورت و الزام تنظیم سند انتقال اتومبیل در دفاتر اسناد رسمی به موجب ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و این مطلب که مالک صرفا کسی است سند رسمی به نام او در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد و با توجه به مقاومتها و قانون شکنیهایی که در مقابل این الزام و ضرورت صورت میگرید و مشکلات عدیده ای در این راستا ایجاد شده از قبیل، قلمداد کردن اداره ی راهنمایی و رانندگی به عنوان مراجع اعلام مالکیت، فرارهای که از پرداخت مالیات های نقل و انتقال و حقوق دولتی از این ره گذر صورت می گیرد، بلا تکلیف بودن دفاتر اسناد رسمی در اجرای احکام صادر شده از مراجع قضایی که بدون توجه به ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی صورت می گیرد و مشکلاتی از این دست، ایجاد بانک اطلاعات اتومبیل به مرکزیت سازمان ثبت اسناد و املاک را به عنوان سازمان ساماندهی مالکیتها، ایجاب می کند تا صرفا این سازمان به عنوان تنها مرجع قانونی اعلام مالکیت شناخته شود و با وجود سامانه ثبت الکترونیک اسناد این امر غیر قابل اجرا و دور از دست رس نیست و در خصوص اتومبیلهای صفر تولید کارخانه نیز، تولید کننده ها مکلف باشند در واگذاری اول گزارشی از مشخصات اولین دریافت کننده اتومبیل به سازمان ثبت اسناد و املاک جهت درج در بانک مذکور ارسال دارند. 

2 - تعطیلی روزهای پنج شنبه به صورت سراسری برای کلیه دفاتر اسناد رسمی و تغییر ساعت تعطیلی سایر روزهای هفته از 14 و 30 دقیقه به ساعت 16 : هفته پیش در شبکه های اجتماعی دوستان پیشنهادی دادند مبنی بر تعطیلی روزهای پنج شنبه و در عوض تغییر ساعت تعطیلی سایر روزهای هفته از 14 و 30 دقیقه به ساعت 16 که به جهات عدیده پیشنهاد بسیار مفید و معقولی به نظر میرسد که این جهات به شرح ذیل قابل ذکر است:

- ادارات دولتی پایتخت از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک و ادارت ثبت احوال در روز پنج شنبه تعطیل میباشند که این دو اداره ارتباط مستقیم با دفاتر اسناد رسمی و سامانه ثبت الکترونیک دارند و این امر در روزهای پنج شنبه مشکلاتی را برای دفاتر اسناد رسمی و سیستم مذکور ایجاد می کند .

-  بسیاری از کارمندان ادارات جهت تنظیم اسناد خود در دفاتر اسناد رسمی درساعات اداری با مشکل مواجه هستند و رقبت و تمایل به رفع این نیاز خود در ساعات بعد از ساعت اداری دارند .

- نظر به تعطیلی مدارس کشور در روزها پنج شنبه و به منظور هماهنگی سردفتران با دفتریاران با این امر و استفاده بهینه از وقت و تعطیلات، همکاران سردفتر و دفتریار نیز تمایل به این امر دارند.

- این امر باعث کاهش رفت و آمد همکاران و مراجعین در روزهای پنج شنبه بوده و در کاهش ترافیک شهری و کاهش هزینه ها مفید فایده به نظر میرسد .

لذا با توجه به این فواید و استقبال عموم همکاران از این امر از سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان مرجع تعیین ساعات کاری دفاتر اسناد رسمی، انتظار می رود این امر را مورد توجه قرار دهد .

نکته : اما لازمه این امر این است که به منظور هماهنگی دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور و جلوگیری از سوء استفاده عده ای، سامانه ثبت الکترونیک در روزهای پنج شنبه و جمعه، قطع و غیر قابل استفاده به منظور تنظیم سند باشد.

****

لذا از همکاران محترم و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انتظار میرود در جدی گرفتن و پیگیری این دو امر اهتمام ورزند .

[ پنجشنبه ۱٢ شهریور ۱۳٩٤ ] [ ۸:٥٤ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دفتر اسناد رسمی 35 قم سردفتر : ناصر پیر محمدی دفتریار : ابراهیم عباسی. نشانی : قم خ توحید نبش توحید 22. تلفن38816500 - 025 و 38825559 - 025 تاریخ تاسیس 15/1/1382. هدف این وبلاگ تبادل اطلاعات و نظرات با همکاران و خوانندگان. آنچه در این وبلاگ می آید، ( جز آنچه جنبه خبری و اطلاع رسانی دارد)نظرات مدیر وبلاگ و در قسمت نظرات( کامنتها) نظرات شخصی کامنت گذارنده است و استنباط نهایی با توجه به تبادل نظرها با خوانندگان میباشد .
امکانات وب
RSS Feed



نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب