دفتر اسناد رسمی 35 قم
دفاتر اسناد رسمی، امور ثبتی و حقوقی

آنکه دائم هوس سوختن ما میکرد           کاش می آمدو از نزدیک تماشا میکرد!

اندیشه ازدیاد دفاتر اسناد رسمی از آنجا نشات گرفت که  گفته و شنیده یا دیده میشد که دفاتر اسناد رسمی در آمدهای بالایی دارند مثلا وقتی طبق آمار و مضبوطات دفتر ملاحظه میشد که مثلا دفترخانه سه میلیون یا چهار میلیون تحریر دارد و متعاقبا گفته میشد : (( ای آقا مگر چه خبر است مگر چکار می کنند یک کارمند عالیرتبه فوقش هفتصد هشتصد هزار تومان حقوق میگیرد یک سردفتر در ماه سه میلیون یا دو میلیون در آمد داشته باشد بالفرض  از دو میلیون 50 درصد آن هم بابت هزینه ها کم شود باز میماند یک میلیون تومان از سر سر دفتر هم زیاد است)) و این اندیشه به دنبال خود پی آمدهایی داشت که همه زمین و زمان را از شما طلبکار می کرد. همکاران معزز اداره ثبت ،ادارات دارایی و شهرداری وحتی مردم عادی و سوفور و گدای سر کوچه به ما(سردفتران) به چشم یک مال اندوز و مرفه بی درد نگاه می کنند ( البته وقتی موقع تنظیم سند یک سواری پیکان از رده خارج مبلغی نزدیک به هفتاد هزار تومان از طریق دفترخانه به نام دفتر خانه و به کام دیگران از آنها وصول می شود، حق هم دارند چنین ذهنیتی داشته باشند) و موقعیکه کارت به ادارت فوق الذکر می افتد گویی یک مفسد اقتصادی را به دام انداخته اند و خلاصه همیشه از شما طلبکارندو سعی در چزاندن شما دارند و هر جای دیگری که اسم دفترخانه می آید همه طلب و سهم خود را می خواهند و تا حق و حساب ندهی کارت راه نمی افتد یا به سختی راه می افتد .

و اما واقع چیست :

در حال حاضر با وضعیت افزایش بی حد و حساب دفاتر و رکود بازار فرض کنید یک دفتر خانه در ماه دو میلیون تومان حق التحریر  داشته باشد ( که با وضعیت فعلی بسیاری از دفاتر بخصوص دفاتر جدید چنین وضعیتی دارند و حتی بد تر از این ) حال هزینه هایی که بر این دو میلیون تومان بار می شود با فرض معافیت از مالیات شغلی به شرح ذیل است .

1_ 15 درصد به عنوان سهم دفتر یار= 300000 تومان .

2 _ 10 درصد به عنوان سهم کانون سر دفتران = 200000 تومان .

3_ حقوق و مزایا و بیمه دو کارمند مطابق قانون کار = 680000 تومان ( توضیحا با توجه به سیستم کاری دفترخانه داشتن لااقل دو کارمند برای دفتر خانه الزمی است یکی برای انجام امور بیرون دفتر و به عنوان پیک و نامه رسان و دیگری برای انجام امور داخل دفتر خانه ).

4_ میانگین اجاره محل مناسب برای دفترخانه = 450000 تومان در ماه .

5_ هزینه های جاری دفتر اعم از آب و برق و گاز و سرویس  و رفع عیب وسایل و تجهیزات و ریبون و تونرو اوراق مصرفی (غیر از بهادار) و کاربن و سفارش پاکت و سر برگ و زونکن و پوشه و قفسه و تجهیزات بایگانی ( که دائم رو به افزایش است ) و .... میانگین در ماه 250000 تومان .

به فرض نداشتن هزینه های دیگر و نداشتن اقساط وام راه اندازی دفترخانه و خرید تجهیزات اولیه - که کم سرمایه ای نمی خواهد-  برای سردفتر می ماند 120000(یکصدو بیست هزار ) تومان!!!!!!!!!، نه، شما بگو سیصد هزار تومان .

عجیب است نه!!؟ از حقوق یک کارگر ساده هم کمتر است. با این همه مسوولیت و استرس  و ریسک بالای شغلی که برای سران محترم دفاتر جز زخم معده و مشکلات عصبی و قلبی به همراه ندارد آیا یکصدو بیست هزار تومان (سیصد هزار تومان)  در آمد معقولی است .

حالا سردفتر محترم با این ،فوقش، سیصد هزار تومان هم باید خرج زن و بچه و هم اجاره منزل و هم خرج دوا و دکتر و درمان را هم بدهد و هم به اقتضای این شغل پر خطر،جوابگوی خسارات ناشی از اشتباهات(اجتناب نا پذیر) دفترخانه و کارمندان آن به اشخاص نیز باشد.

حال آنهایی که چشم دیدن دفاتر را نداشتند بیایند ببینند و لذت ببرند !!

با این وصف اگر دفتر خانه ای در ماه کمتر از چهار میلیون تومان حق التحریر داشته  باشد ماندنش در این شغل حماقتی بیش نیست . شما بودید چکار می کردید؟ استعفاء ؟ بازاریابی و تبلیغات بیشتر و جذب سند به هر قیمت و حرکتی که خلاف شئونات سردفتری باشد؟ یا ...!!!!!؟

البته هستند دفاتری که داری در آمدهای بالا هستند، اما در مقایسه با دفاتری که دخلشان به خرجشان نمی ارزد کمند و نتیجه می گیریم که ازدیاد دفاتر نه تنها کمکی به حل مشکل نکرد بلکه مشکلات دفاتر و مردم را بیشتر نیز کرده است .

و راه حل صحیح نظارت سفت و سخت  بر کار دفاتر موجود و تلاش در اجرای قانون تقسیم عادلانه اسناد بود نه ازدیاد بی حد و حساب دفتر خانه ها.

 **********

در آینده ای نزدیک قصد دارم در خصوص وضعیت نابسامان و مفتضح تقسیم اسناد در قم و عدم نظارت بر آن و دفاتری که بی پروا ازعدم رعایت تقسیم اسناد،(که تعداد آنها در بین حدود 115 دفتر خانه ی قم، از تعداد انگشتان دست هم فراتر نمی رود ) سالهاست که سود کلانی به جیب می زنند و اسناد بانکی و پر منفعت دولتی را ملک طلق خود نموده اند و با وجود اعتراضات مکرر کسی نتوانسته است جلودار آنها باشد، بنویسم و از دفاتر مذکور و بانکهای تحت سلطه ی شان نام ببرم .

[ یکشنبه ٩ اسفند ۱۳۸۸ ] [ ۳:٠٤ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دفتر اسناد رسمی 35 قم سردفتر : ناصر پیر محمدی دفتریار : ابراهیم عباسی. نشانی : قم خ توحید نبش توحید 22. تلفن 8825559 - 0251 تلفکس 8816500_ 0251 تاریخ تاسیس 15/1/1382. هدف این وبلاگ تبادل اطلاعات و نظرات با همکاران و خوانندگان. آنچه در این وبلاگ می آید، ( جز آنچه جنبه خبری و اطلاع رسانی دارد)نظرات مدیر وبلاگ و در قسمت نظرات( کامنتها) نظرات شخصی کامنت گذارنده است و استنباط نهایی با توجه به تبادل نظرها با خوانندگان میباشد .
امکانات وب
RSS Feed



نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب