دفتر اسناد رسمی 35 قم
دفاتر اسناد رسمی، امور ثبتی و حقوقی
 

حذف استعلام از اسناد اجاره، اقدامی اساسی در راستای حذف کاغذبازی است

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اقدام اخیر این سازمان را در حذف استعلام از اسناد اجاره برای مدت سه سال و کمتر از آن، اقدامی اساسی در راستای تسهیل تنظیم اسنادرسمی و حذف کاغذبازی عنوان کرد.
 

 معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست روسای کانونها و جوامع سردفتری کشور که در اصفهان برگزار شد، نسبت به رفع بسیاری از دغدغه های خود در بدو ورود به سازمان ثبت ابراز خرسندی کرد و گفت:اکنون می ­توان چنین گفت که توجه مردم به جایگاه سردفتری بیش از پیش شده و بارقه­ های امید را می­ توان در میان مردم مشاهده نمود.
 دکتر "احمد تویسرکانی"افزود: سردفتر اسنادرسمی، به نمایندگی از طرف حاکمیت، اسناد را امضاء می­کند و سردفتری یک شغل صرفا خصوصی نیست بلکه خصوصی- حاکمیتی است و درواقع اسناد رسمی که در دفاتر اسنادرسمی امضاء می­شوند از تضمین حاکمیتی برخوردارند.
معاون قوه قضائیه ادامه داد: نقش سندرسمی در ارتقاء نظم عمومی و پیشگیری از ایجاد دعاوی در محاکم دادگستری بسیار موثر و کارامد است.
وی گفت: هرچه در گذر زمان به پیش می­رویم بیشتر در می­یابیم که در ایجاد نهاد سردفتری در کشور چه ابتکارات و نکاتی مورد توجه قرار گرفته است و اکنون نیز با تدبیر و خرد جمعی می ­توان تیرهائی را که به سمت نهاد سردفتری می­آید خنثی کرد و بدون تردید با سمت و سوئی که جامعه سردفتری کشور به طرف تحول و الکترونیکی شدن گرفته، جامعه طعم شیرین سردفتری را بیش از پیش خواهد چشید و از خدمات دقیق و سریع دفاتر اسنادرسمی بر بستر فضای مجازی بهره­مند خواهدشد .
تویسرکانی به مشکلات و معضلاتی که بر سر راه الکترونیکی کردن فرایندها وجود داشته اشاره کرد و افزود: با استقرار دستگاه­های کارت­خوان در صددرصد دفاتر و با الکترونیکی­ شدن استعلام­ها و اخیرا نیز حذف اوراق بهادار، روند الکترونیکی شدن امور و حرکت به سمت ثبت آنی شتابی روزافزون گرفته است که در نهایت موجب افزایش رضایت مردم از خدمات و خدمت­رسانی بهتر خواهدشد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تصویب شورای سیاستگذاری سازمان، بزودی مقرر است؛ ارسال الکترونیکی خلاصه معاملات و سایر اقدامات الکترونیکی دفترخانه­ ها فقط با گواهی امضای الکترونیکی سردفتر ،معتبر و امکان­پذیر باشد.
معاون قوه قضائیه گفت: اکنون با هر اقدام جدید در حوزه الکترونیک و ثبت آنی، زمینه بروز فساد از بین می­رود و کاغذبازی­ کاهش می یابدو بروکراسی به سمت حذف شدن پیش خواهد رفت که در مجموع برای مردم و کشور بسیار با ارزش­ اند و قدم جدی در مسیر ارتقاء سلامت اداری به حساب می­ آید.
تویسرکانی با اشاره به اینکه اکنون دفاتر اسنادرسمی در یک مرحله گذار از سیستم سنتی به الکترونیک هستند گفت: این سرعت و شفافیت توام با دقت و پشتوانه حاکمیت سردفتران و دفتر یاران و تجربه نزدیک به یک قرن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسنادرسمی ، روزبه روز اقبال عمومی را به طرف ثبت رسمی در کشور بیشتر خواهد کردو اقدام اخیر این سازمان در حذف استعلام از اسناد اجاره برای مدت سه سال و کمتر از آن، اقدامی مهم در راستای تسهیل تنظیم اسنادرسمی و حذف کاغذبازی است.
وی به لزوم ساماندهی تشکل­های سردفتری اشاره کرد و گفت: در اصلاح قانون دفاتر اسنادرسمی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و شاهد یک ساختار منظم و اساسی در کانون­های سردفتری در سراسر کشور هستیم.
تویسرکانی با اشاره به اینکه در بودجه امسال، تلاش شده تا توجه به تشکل­های سردفتری در استان­ها بیشتر باشد، افزود: البته در سال آتی قطعا بهتر به این موضوع توجه خواهدشد.
وی افزود: مواردی همچون بیمه، از مواردی هست­ند که باید برایشان چارچوب گذاشت و اگر با همفکری و اخذ نظر اکثریت، به چارچوبی رسیدید، محکم و استوار همان مسیر به پیش بروید و منتظر نمانید.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اینکه در تمام استان­ها، کانون­ها و جوامع سردفتری دارای ساختمان باشند یک اصل است و درخواست بنده این است که اعتبار درنظر گرفته برای این امر را به نسبتی مشخص بین تمام استان­ها تقسیم کنید و حداقل­های مورد نیاز را درنظر بگیرید تا همه استان­ها از امکانات متناسب با تعداد دفاتر خود برخوردار باشند.
وی به لزوم آگاه­ سازی مردم درخصوص سندرسمی و جایگاه دفاتر اسنادرسمی و نیز آگاه سازی سردفتران از تصمیمات اشاره کرد و گفت: تبیین سیاست­ها و اقدامات می­ تواند نقش مهمی در ایجاد امید داشته ­باشد و الحمدلله این روند، روز به روز در حال بهتر شدن است.
در ابتدای جلسه، "امیرمسعود مرادی"؛ رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اصفهان از اقدامات تحول­آفرین سازمان در حوزه ثبت الکترونیک و بخشنامه اخیر سازمان در حذف استعلام از قراردادهای اجاره برای سه سال و کمتر از آن قدردانی کرد.
در پایان این جلسه،با ابلاغ اعضای جدید هیات مدیره کانون سردفتران ودفتریاران استان اصفهان، فعالیت این کانون رسماٌ آغازشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع خبر: سایت سازمان ثبت اسناد و املاک

[ یکشنبه ٢٩ اردیبهشت ۱۳٩٢ ] [ ۱٢:٤٩ ‎ق.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

چهارمین نشست دفاتر اسناد رسمی فعال در فضای مجازی و وبلاگ نویسی در روزهای 19 و 20 اردیبهشت ماه 1392 در اصفهان بر گزار شد .

گزارشها و تصاویر مربوطه ی منتشر شده تا این تاریخ را در این آدرسها مشاهده نمایید .

_ وبلاگ دفتر اسناد رسمی 3 یزد.

_ وبلاگ دفتر اسناد رسمی 778 تهران .

- وبلاگ بنچاق ، دفتر اسناد رسمی 555 تهران .

- شبکه اجتماعی سردفتران و دفتریاران ایران .

- وبلاگ دفتر 377 سمیرم .

[ شنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٢ ] [ ٩:٠٩ ‎ق.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

در حاشیه یک خبر

وکالت بلا عزل چیست ؟

امروزه به جهت فرار از تشریفات و موانع قانونی اسناد انتقال مالکیت ( همچون بیع ) فروشندگان و خریداران تمایل دارند به جای تنظیم سند انتقال مالکیت، فروشنده یک وکالت تام الاختیار در خصوص ملک مورد معامله به خریدار بدهد تا خریدار بتواند هر کاری خواست به وسیله آن وکالت در خصوص ملک مورد معامله انجام دهد. این وکالتها عقد جایز هستند یعنی فروشنده هر وقت بخواهد می توان خریدار را از وکالت عزل و وکالت را فسخ کند لکن برای این که خیال خریدار از این جهت که فروشنده او را از وکالت عزل نکند، راحت شود شرطی می آورند  مبنی بر اینکه موکل ( فروشنده ) ، وکیل ( خریدار ) را از این وکالت عزل نکند و اصطلاحا در دفاتر اسناد رسمی به چنین وکالتهایی "وکالت بلا عزل " گفته میشود . 

در بین عوام اعم از مشاورین املاکی و بنگاهیها و خریداران و فروشندگانی که سواد حقوقی ندارند این اشتباه زیاد مشاهده میشود به جای "وکالت بلاعزل" از "وکالت بلاعوض " استفاده می شود . که عبارت "وکالت بلاعوض" هیچگونه معنی و مفهومی از نظر حقوقی نداشته به نظر صرفا به جهت یک اشتباه شنیداری رایج شده است و مردم "وکالت بلاعزل " را وکالت بلا عوض می شنوند و استفاده می کنند.

این اشتباه شاید از مردم عادی و کم سواد حقوقی قابل قبول و توجیه باشد لکن استفاده از این عبارت از سوی یک نمانیده مجلس یا حقوقدان یا درج آن در یک خبر گزاری بسیار عجیب است .

 

حبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) در خبری آورده  است :

 

"قادری با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، ادامه داد: در حال حاضر در سیستم بانکی رایج شده که از وام‌گیرندگان وکالت بلاعوض گرفته می‌شود تا اگر آنها تعهدشان را اجرا نکنند بانک می‌تواند به هر اقدامی دست بزند. با مصوبه کمیسیون تلفیق، دریافت وکالت بلاعوض از وام‌گیرندگان ممنوع شد."

اگر این اشتباه از سوی خبرگزاری باشد ناپسند و عجیب خواهد بود ولی عجیب تر و ناپسند تر از آن در صورتی است که واقعا رئیس کمیسیون تلفیق از این عبارت استفاده کرده باشد و فاجعه جایی خواهد بود که ببینیم این عبارت در متن مصوبات کمیسیون مربوطه در مجلس نیز آمده باشد که بعید است چنین باشد .

______________________________________

پی نوشت : با سپاس از ایمیل جناب احمد علی سیروس .

[ شنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٢ ] [ ۸:۱٢ ‎ق.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]
 
[ پنجشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٢ ] [ ۱٠:٤٥ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

منبع : سایت شبکه خبر

زمان انتشار خبر: چهار شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸

 دفاتر اسناد رسمی جایگزین املاکی ها شد

 

به عنوان مثال مجموع تمام هزینه های تنظیم سند رسمی اجاره در دفترخانه ها شامل حق الثبت، حقوق دولتی، حق التحریر و مالیات بر ارزش افزوده برای ملکی که به مدت یکسال در ازای ماهیانه ۱۰۰ هزارتومان اجاره داده می شود فقط ۳۵ هزار تومان برای هریک از طرفین است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران از رفع مشکل تنظیم قراردهای اجاره در دفاتر اسناد رسمی خبر داد و گفت: از این پس تنظیم قراردادهای اجاره زیر سه سال نیازی به استعلام ندارند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر" محمد رضا دشتی اردکانی " در نشست خبری با حضور خبرنگاران افزود: تا پیش از این برای تنظیم اسناد رسمی اجاره در دفاتر اسناد رسمی اخذ مفاصاحساب دارائی و استعلام های متعدد به موجب قانون آئین نامه یا بخشنامه الزامی شده بود که این مانع و مشکل برای تنظیم اسناد رسمی اجاره در دفترخانه ها برطرف شد.
 
رییس کانون سردفتران و دفتریاران اضافه کرد: پس از ابلاغ بخشنامه مورخ چهارم اردیبهشت ماه امسال معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از این پس مردم می توانند از مزایای متعدد تنظیم و ثبت آسان و مطمئن اسناد رسمی اجاره ملکشان در دفترخانه ها برخوردار شوند.
 
دشتی اردکانی ادامه داد: بر این اساس فقط تنظیم سند اجاره بیش از سه سال نیاز به استعلام از اداره ثبت مربوطه داشته و برای مدت سه سال وکمتر از آن نیازی به استعلام نیست.
 
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: مجلس شورای اسلامی در سال 1385 با بررسی مشکلات ایجادشده بر سر راه تنظیم سندرسمی قانونی را تصویب کرد که اخذ استعلام های متعدد و غیرضروری را منتفی می ساخت.

دشتی اردکانی گفت: اما با این حال به موجب استنباط برخی مسئولان برای تنظیم سندرسمی اجاره نیاز به اخذ مفاصاحساب از دارائی و استعلام از سازمان ثبت اسناد تشخیص داده شد که اخذ پاسخ استعلام وزارت دارائی طی دادنامه دیوان عدالت اداری در سال 1390 غیر ضروری تشخیص و این مانع از سر راه تنظیم اسنادرسمی اجاره در دفاتر اسنادرسمی برداشته شد.
 
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: اخیرا نیز سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به استناد ماده 26 قانون ثبت بخشنامه کرده که تنظیم سند اجاره بیش از سه سال نیاز به استعلام از اداره ثبت مربوطه داشته و برای تنظیم اسنادرسمی اجاره به مدت سه سال و کمتر از آن اعم از مسکونی - اداری یا تجاری - دیگر نیازی به استعلام نیست.
 
دشتی اردکانی گفت: به این ترتیب مراجعات مردم به دادگستری ها بابت دریافت ودیعه پرداختی به موجر یا تخلیه ملک یا نپرداختن اجاره و امثال آن منتفی می شود زیرا به موجب اسناد رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی تمامی این موارد از طریق ادارات اجرای اسناد رسمی مستقر در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قابل انجام است.
 
وی گفت: به عنوان مثال مجموع تمام هزینه های تنظیم سند رسمی اجاره در دفترخانه ها شامل حق الثبت - حقوق دولتی - - حق التحریر و مالیات بر ارزش افزوده برای ملکی که به مدت یکسال در ازای ماهیانه 100 هزارتومان اجاره داده می شود- فقط 35 هزار تومان برای هریک از طرفین است.

_________________________

پی نوشت : با سپاس از ایمیل جناب احمد علی سیروس.

[ پنجشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٢ ] [ ۱۱:٢٤ ‎ق.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

نیمی از معاملات ملکی در سامانه کد رهگیری ثبت نمی شود     

 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آمار ثبت شده در دفاتر رسمی نشان می دهد نیمی از معاملات ملکی در سامانه کد رهگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نمی شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                                              

معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با بیان اینکه مخالفتی با فعالیت های مشاورین املاک نداریم، افزود: همه باید به اجرای قانون اهتمام داشته باشیم تا جامعه در جهت توسعه ثبت رسمی پیش رود.

"احمد تویسرکانی" ادامه داد: به هر میزان که معاملات با سند عادی انجام شود، هزینه های بعدی آن هم افزایش می یابد چرا که بخش عمده ای از پرونده های حقوقی موجود در محاکم، ناشی از وقوع اختلاف آتی است که بعد از انجام معامله در دفتر معاملات ملکی پیش آمده است.

وی با اشاره به این که برخی از این معاملات منتهی به رفتن به دادگاه و دستگاه قضایی می شود، اضافه کرد: اگر همه اهتمام داشته باشیم که معاملات مربوط به املاک به شکل رسمی انجام شود، انکار و تردید نسبت به معامله کاملا از بین می رود و به این ترتیب بار دادگاه ها هم کاهش می یابد.

وی، سامانه کد رهگیری موجود در بنگاه های معاملاتی را دارای چندین ایراد دانست و گفت: کسی که به مشاور املاک مراجعه می کند، لاشه سند ارائه می کند در حالی که در قانون، کسی مالک شناخته می شود که اطلاعات وی در دفتر املاک   سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده باشد.

تویسرکانی با بیان اینکه اگر متعاملین به دفتر اسناد رسمی بروند، بعد از استعلام از اداره ثبت، معامله انجام می شود، افزود: اما در دفاتر مشاورین املاک این گونه نیست و چه بسا سند، جعلی باشد و به تبع آن اطلاعاتی که از این نقل و انتقال وارد سامانه می شود، موثق نباشد.

وی اشکال دیگر معاملات در بنگاه ها و ثبت سامانه کد رهگیری را فسخ توافقاتی دانست که بعد از درج در سامانه رخ می دهد و عنوان کرد: این فسخ معاملات در سامانه ثبت نمی شود و اطلاعی از فرجام آن در اختیار نیست.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با بیان اینکه تعدادی از متعاملین با مراجعه به دفتر اسناد رسمی و بدون مراجعه به بنگاه ها نسبت به نقل و انتقال ملک اقدام می کنند، اظهار داشت: اطلاعات این افراد نیز در سامانه کد رهگیری ثبت نمی شود.

وی تصریح کرد: همه این ها حکایت از این دارد که اطلاعات وارد شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایراد و آمار دفاتر اسناد رسمی حکایت از آن دارد که نقل و انتقال رسمی دو برابر آماری است که در کد رهگیری ثبت می شود.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: باید کار به صورت کارشناسی انجام شود نه اینکه تصمیمی بگیریم و هزینه ای تحمیل کنیم و در پایان نتیجه ای به دست نیاید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع خبر : http://www.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=41&ctl=Edit&mid=417&Code=5039

[ یکشنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩٢ ] [ ٩:٤۳ ‎ق.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

 

 

 

[ سه‌شنبه ۱٠ اردیبهشت ۱۳٩٢ ] [ ٧:٥٩ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دفتر اسناد رسمی 35 قم سردفتر : ناصر پیر محمدی دفتریار : ابراهیم عباسی. نشانی : قم خ توحید نبش توحید 22. تلفن38816500 - 025 و 38825559 - 025 تاریخ تاسیس 15/1/1382. هدف این وبلاگ تبادل اطلاعات و نظرات با همکاران و خوانندگان. آنچه در این وبلاگ می آید، ( جز آنچه جنبه خبری و اطلاع رسانی دارد)نظرات مدیر وبلاگ و در قسمت نظرات( کامنتها) نظرات شخصی کامنت گذارنده است و استنباط نهایی با توجه به تبادل نظرها با خوانندگان میباشد .
امکانات وب
RSS Feed



نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب