دفتر اسناد رسمی 35 قم
دفاتر اسناد رسمی، امور ثبتی و حقوقی

به نام خدا

 اکنون که پس از چندی وقفه در به روز کردن وبلاگ و مشغله و گرفتاری که مانع این کار میشد، مجال نوشتن یافته ام شایسته است که قبل از هر چیز یادی از آخرین نشست وبلاگنویسان در یزد، دار العباده و شهر بادگیرها نمایم .

ای صبا با ساکنان شهر یزد از ما بگو        کای سر حق ناشناسان گوی چوگان شما

 

و در سخن از این همایش(که در تاریخ جمعه 12 آبان ماه 1391 برگزار گردید) بر خود ضروری می دانم قبل از هر چیز به رسم ادب از میزبانی شایسته ی آن یاد کرده و به سهم خود از آن قدردانی نمایم. همایشی که محوریت شهر یزد و میزبان آن سید گرانقدر استاد سید علیرضا طباطبایی بافقی رونق و اهمیت خاصی به آن داده بود.

استادی که میزبانی مشفقانه و پدرانه ی شان چنان در این گردهمایی محسوس بود که نمی توان آن را قابل جبران دانست .

 

تصویری از همایش در محل جامعه سردفتران و دفتریاران یزد

 

و اما در خصوص همایش موارد قابل ذکر اینکه ،

متاثر از تعلق ریاست محترم سردفتران و دفتریاران جناب آقای محمد رضا دشتی اردکانی به این استان، و شاید رابطه صمیمانه ایشان با جناب استاد طباطبائی، ایشان و هیات همراهش را به یزد کشاند و ایشان نیز دقایقی حضار را از سخنان ارزشمند خود بهره مند ساختند سخنانی که در آنها ضمن تقدیر از فضای مجازی و وبلاگها، انتقاد و گله ای را هم به همراه داشت و آن عملکرد تخریبی و نه انتقادی برخی از وبلاگها از کانون سردفتران که ناشی از عدم اطلاع دقیق منتقد از وضعیت و عملکرد کانون می باشد .  

نکته دیگر اینکه این نشست متاثر ازنخستین همایش نقش و جایگاه سند رسمی در نظم کنونی (که در 6 دی مان امسال بر گزار خواهد شد) مسوولان کمیته علمی اجرایی و روابط عمومی بر گزاری همایش 6 دی را  که خود نیز از فعالان فضای مجازی هستند به این همایش کشاند و ایشان نیز گزارشهایی از پیشرفت کار و میزان آمادگی برای نشست 6 دادند و ضمن آن از عدم مشارکت بایسته ی دفاتر اسناد رسمی و سران دفاتر در بخش علمی و مقالات ارسالی به همیاش گله مند بودند.

و اما در خصوص تصمیمات و بحثهای اصلی همایش که با توجه به یک روزه بودن همایش و ضیق وقت تنها نتایج آن تصویب یک منشور اخلاقی برای وبلاگنویسان حوزه سردفتری و اتخاذ تصمیم در خصوص راه اندازی سایتی به عنوان سایت مرجع از سوی دفاتر اسناد رسمی بود (و دیگر هیچ !) که دو کمتیه فنی و عملی - نظارتی این سایت نیز از بین همکاران انتخاب و مقرر شده نسبت به راه اندازی و اداره این سات اقدام شود .

و اما در خصوص حواشی:

دیدار نزدیک اینجانب در حاشیه نشست با سردفتر محترم دفترخانه 2 مراغه جناب هادی عطاریفر،سردفتر محترم و همزبان بنده و صاحب وبلاگ وزین افق سردفتری و بهره مندی از بیانات و نظرات ایشان بود .

و دیگر آشنایی با استاد گرانقدر دکتر سید ضیاءالدین خرمشاهی سردفتر محترم دفتر اسناد رسمی 36 کرمانشها و استفاده از صحبتهای ایشان در حاشیه نشست بود و جالب بود برایم صحبتهایی که ایشان در خصوص تنظیم سند رسمی انتقال اسب های اصیل شناسنامه دار و اینکه در منطقه کرمانشاه و کرد نشین به جهت ارزشی که به اسبهای اصیل و شناسنامه دار قائلند تمایل زیادی برای نقل و انتقال این اسبها از طریق سند رسمی دیده میشود و ایشان از مروجین و مشوقین این اسناد میباشند و نیز از صحبتهای ایشان در خصوص تنظیم اجاره رحم بهره بردیم و معلوم شد که ایشان از صاحبنظران در تنظیم چنین اسنادی هستند و دوستان و همکاران می توانند از نظرات این استاد گرانقدر در تنظیم چنین اسنادی راهنمایی گیرند.

همصحبتی و دیدار با استاد خادمی و عمو جلالی و جناب احمدی عزیز، دوستان شمالی و سلیمیها (مهدی و علیرضا)، احمدلو، ابوالقاسم زاده، فتحی و آشنایی با جوان پر انرژی و انگیزه، امین جان حاذقی ( دفتریار 75 شوش) و سایر دوستان و استفاده از نظرات ایشان در حاشیه نشست و تجدید دیدار نیز از نکات جالب برای این حقیر در این نشست بود.

نکته جالب توجه دیگر برای بنده ساختمان زیبا و مناسب جامعه سردفتران و دفتریاران استان یزد بود که یک نوبت از اجلاس در این ساختمان برگزار شد که نشان از همکاری و همدلی و همت بالا و مدیریت شایسته جامعه سردفتران یزد داشت که واقعا موجب غبطه و حسرت اینجانب گردید، چرا که ما نیز سالیانی است که در قم آرزوی داشتن چنین جامعه و ساختمان و همکاری و مدیریتی را داریم!

در روز دوم نشست( 13 ابان ) تعدادی از دوستان به صورت دسته جمعی به بازدید از برخی نقاط دیدنی شهر زیبا و تاریخی یزد پرداختند که اگر چه اینجانب در این روز نعمت معیت این عزیزان محروم بودم ولی دیدار از دیدنیهای بی بدیل شهر یزد در کنار خانواده گرانقدر لطفی دو چندان داشت .

و اما نکته دیگر اینکه طبق معمول، یکی از دلخوشیهای بنده در چنین سفرهایی همراه داشتن دوربین و ثبت لحظه ها و صحنه ها و استفاده از آنها در وبلاگم بود، لکن این بار متاسفانه از بد حادثه، دوربین و عکسها دچار مشکل شده و تا کنون موفق به بازیافت آنها نشده ام که این امر موجبات ملال بنده را فراهم آورد و شرمنده دوستانی شدم که مطالبه ی عکس کرده بودند.

و آخر اینکه به جهت مشغله و تحصیل ممکن است کمتر بتوانم وبلاگم را به روز نمایم و دیر به دیر اقدام به درج مطلب کنم ولی بر حسب نیاز این امر مانع از استفاده و سر زدن به مطالب و نظرات دوستان در وبلاگهایشان نخواهد بود.

[ شنبه ٢٠ آبان ۱۳٩۱ ] [ ٦:۳٤ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

مراحل ثبت نام  و اخذ سند برای املاک بدون سند به زبان ساده

مقدمتا توجه به چند نکته مهم :

1 این قانون شامل زمینها و چهار دیواریها ( غیراز کشاورزی و باغات ) نمی شود و فقط ساختمانهای احداثی را شامل میشود.

2 ساختمانها و زمینهای کشاورزی و باغات باید دارای سابقه ثبت باشند یعنی برای آنها پلاک ثبتی تعیین شده باشد .

3 فقط برای املاکی می توان درخواست سند داد که دسترسی به مالک یا حد اقل یکی وراث او ( به جهت فوت یا مفقود الاثر بودن) مقدور نباشد . ( فوت یا غیبت در حین رسیدگی به تقاضا و با استعلام از ثبت احوال قابل تشخیص است و در صورت اثبات خلاف آن تقاضا  از سوی هیات رد میشود )

4 این قانون مهلت و مدت انقضا ندارد لذا هر وقت ساختمانی ساخته شد که حائز شرایط اخذ سند بود می توان برای آن درخواست سند نمود .

مرحله اول ـ  اطمینان از وجود مدارک و تهیه آنها :

مدارک مورد نیاز :

الف_ در املاک قولنامه ای : 1 – کپی از سند مالکیت ملک ( سند اولیه ).  2 – قولنامه یا قولنامه هایی که متقاصی را به مالک اولیه ارتباط میدهد

ب – در املاک دارای سند مشاعی :1 – سند مشاعی متقاضی 2 –   در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد ارائه وکالتنامه های مربوطه.

مرحله دوم : تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و فایل مربوطه به آن:

الف : پس از  اطمینان از وجود شرایط و مدارک فوق الذکر متقاضی باید با مراجعه به یکی از مهندسین نقشه بردار نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا ثبت و از طریق بازدید ملک نسبت به تهیه نقشه با مختصات UTM اقدم کنند .

توضیحا بنا بر مجوز سازمان ثبت به طریق مشخص شده در سایت سازمان مذکور ( اینجا ببینید ) متقاضی می تواند شخصا نسبت به تهیه نقشه و طول و عرض جغرافیایی اقدام کند .( طرز به دست آوردن طول و عرض را اینجا ببینید )

ب : پس از تهیه این نقشه فایلی را که از سوی سازمان ثبت معرفی و ارائه شده با نام parcelmal.xls با توجه به مندرجات و اطلاعات نقشه UTM باید از سوی مهندس نقشه بردار تهیه و در اختیار متقاضی قرار گیرد . ( البته الزام ارسال این فایل منتفی گردید ).

مرحله سوم : فراهم کردن مدارک زیر و تهیه عکس یا اسکن از آنها با پسوند jpg یا png با حد اکثر حجم 150 کیلوبایت.

1 - اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی.

2 – کپی از سند مالکیت اولیه ملک ( در اسناد قولنامه ای )

3 – اصل و کپی تمامی قولنامه های  استنادی تا با مالکی که سند به نام او صادر شده است برسد.( در اسناد قولنامه ای )

4 –  اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی و کپی صفحات اول ، دوم ، سوم ، صفحه حدود ملک ، توضیحات و صفحات انتقالات.

5 – نقشه ملک با مختصات UTM   که توسط متقاضی تهیه شده .

6- فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی در فایل excel  مربوطه .( الزام ارسال این فایل لغو شد ) .

8 – فیش بانکی بابت هزینه تقاضا به مبلغ پانصد هزرا ریال به حساب بانکی سیبا به شماره 2171328017009 بانک ملی. ( نیاز به اسکن ندارد)

 ( شما می توانید مدارک خود را به یکی از کافی نتها یا مراکزی که می توانند مدارک شما را اسکن کنند ارائه دهید تا این کار را برای شما انجام دهند و آن را بر روی یک لوح فشرده ( سی دی یا دی وی دی ) یا فلش ریخته و تحویل شما دهد در صورتی که دفترخانه امکانات اسکن را داشته باشد می تواند کار اسکن را نیز برای شما انجام دهد.)

مرحله چهارم  : تکمیل فرم درخواست پذیرش( فرم اولیه ) و دریافت شماره ورود به سامانه :

پس از انجام مراحل فوق و تهیه مدارک و عکس آنها با در دست داشتن مدارک با مراجعه به یکی ار کافینتها یا دفاتر اسناد رسمی بخواهید فرم درخواست پذیرش را ( در این سایت  http://www.sabtemelk.ir ) تکمیل و شماره ورد به سامانه را دریافت نمائید.

مرحله پنجم  : ورود به قسمت تکمیل درخواست ( صفحه اول سامانه) با استفاده از شماره ای که در مرحله قبل دریافت نموده اید و کد ملی متقاضی.

در این مرحله شخصا یا به توسط دفاتر اسناد رسمی یا کافی نتها با شماره ای که در مرحله قبل دریافت نموده اید و کد ملی متقاضی وارد شده و درخواست خود را تکمیل می کنید .

مرحه ششم : ارسال مدارک با واحد ثبتی

پس از تکمیل درخواست پرینتی از آن تهیه و با مدارکی که در مرحله سوم ذکر شده به واحد ثبتی از طریق پست سفارشی ارسال و کد رهگیری 20 رقمی از دفتر پستی دریافت می نمایید.

مرحله هفتم : ورود مجدد به سامانه ( با استفاده از شماره ورود و کد ملی ) و وارد کردن شماره رهیگری 20 رقمی دریافتی از دفتر پستی .

مرحله هشتم ( مرحله نهایی) _ به پایان بردن ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای ثبتی فاقد سند و آئینه نامه اجرائی آن و مواد اصلاحی آئین نامه را در ادامه مطلب ببینید


ادامه مطلب
[ شنبه ٦ آبان ۱۳٩۱ ] [ ٤:۱٠ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

کانون سردفتران و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی برگزار می کند :

 

ششم دی ماه سال 1391 نخستین همایش

نقش و جایگاه سند رسمی در نظم حقوقی

 

 

[ شنبه ٦ آبان ۱۳٩۱ ] [ ٢:٤٤ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دفتر اسناد رسمی 35 قم سردفتر : ناصر پیر محمدی دفتریار : ابراهیم عباسی. نشانی : قم خ توحید نبش توحید 22. تلفن38816500 - 025 و 38825559 - 025 تاریخ تاسیس 15/1/1382. هدف این وبلاگ تبادل اطلاعات و نظرات با همکاران و خوانندگان. آنچه در این وبلاگ می آید، ( جز آنچه جنبه خبری و اطلاع رسانی دارد)نظرات مدیر وبلاگ و در قسمت نظرات( کامنتها) نظرات شخصی کامنت گذارنده است و استنباط نهایی با توجه به تبادل نظرها با خوانندگان میباشد .
امکانات وب
RSS Feed



نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب