دفتر اسناد رسمی 35 قم
دفاتر اسناد رسمی، امور ثبتی و حقوقی

 پیامبر صلى الله علیه و آله :

شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَکَةِ؛

 

ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است که خداوند در آن حسنات را می افزاید و گناهان را پاک می کند و آن ماه برکت است.

(بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5)

***

 


***

ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، بر عموم مسلمین به ویژه دوستان و خوانندگان این و بلاگ، از خداوند متعال می خواهیم توفیق بهره مندی هر چه بیشتر از برکات این ماه را به ما عنایت فرماید و امیدوارم دوستان ما را از دعای خیرشان در این ماه عزیز بی نصیب نگذارند .

[ جمعه ۳٠ تیر ۱۳٩۱ ] [ ٧:٥٠ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

به نقل از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متن این بخشنامه بدین شرح است:

بدینوسیله آئین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد رسمی که در تاریخ 25/4/91 به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسیده است ابلاغ می گردد.

مقتضی است:

1-    مدیران محترم کل استانها در اجرای مواد 2و3 آئین نامه سریعا هماهنگی و اقدامات لازم جهت تشکیل و ساماندهی دبیرخانه و معرفی اعضاء هیاتها را معمول و حوزه ماموریت خود را مهیای پذیرش و بررسی درخواست های متقاضیان سند رسمی نمایند.

2-    دفتر توسعه فنآوری اطلاعات سازمان در اسرع وقت آخرین بررسی ها و هماهنگی لازم جهت پذیرش اینترنتی تقاضای صدور سند رسمی را مطابق آئین نامه به عمل آورده و نتیجه را گزارش نمایند.

3-    معاون محترم توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان پیگیری و هماهنگی لازم جهت ساماندهی و تامین منابع دبیرخانه های سراسر کشور و ساز و کارهای قانونی دریافت و پرداخت وجوه قانونی مذکور در مصوبه را فراهم نمایند.

4-    معاون محترم امور اسناد در اجرای تبصره 1 ماده 4 آئین نامه هماهنگی و اقدامات لازم جهت آموزش دفاتر اسناد رسمی را به عمل آورند.

5-    معاون محترم امور املاک سازمان جهت اجرای سریع و دقیق قانون و آئین نامه مربوطه پیگیری و نظارت مستمر خود را معمول دارند.

توفیق همه همکاران را در اجرای این ماموریت مهم از خداوند متعال مسئلت می نمایم.


                                                                                                                                                                            احمد تویسرکانی
                                                                                                                                       معاون قوه قضائیه و   
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور


پیوست:                                                                                                                                         

متن کامل قانون  تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی

آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی

[ پنجشنبه ٢٩ تیر ۱۳٩۱ ] [ ۱٢:۳٩ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

از طلا بودن پشیمان گشته ایم           مرحمت فرموده ما را مس کنید

زمانی که سردفتر می شدیم از هر سو تبریکات و غبطه ها و حتی حسادتها به سویمان جاری شد، که خوشا به حالش که عاقبت به خیر شد و ما نیز سرخوش از اینکه زحماتمان به ثمر نشست و شغل آبرومندانه ای نصیبمان شد که الحمد لله دستمان به دهانمان خواهد رسید و تا حدودی و به قول معروف ارباب و نوکر خودمان هستیم. ولی اکنون متوجه شده ایم که نه یک ارباب، بل اربابان بسیاری بر ما حکم می رانند و ار هر سو با اوامر و دستورات خود در قالب آیین نامه، بخشنامه، دستور العمل، اخطار و هشدار به حق و ناحق مدام نوازشمان می کنند. از ادارات متبوع خودمان گرفته تا ادارات امور مالیاتی و شهرداری و مراکز قضایی و انتظامی و غیره که چنین و چنان کنید و اگر چنین نکنید چنانتان خواهیم کرد.

آنچه مسلم است اینکه با توجه به مقررات و قوانین و جریان امور، دفترخانه را واحدی نیمه خصوصی و نیمه دولتی به حساب می آورند و اگر چه از لحاظ برخی مقررات و نظارتها از قبیل مرخصی این واحد وابسته به ادارات و سازمان ثبت است ولی از بسیاری جهات خصوصا امور مالی و هزینه ها، واحدی کامل مستقل است که باید در قبال اشخاص حقیقی و حقوقی متعدد اعم از کارمند و موجر و دفتر یار، شهرداری و اداره امور مالیاتی و اداره کار و امور اجتماعی و آب و برق و گاز و تلفن و مراجعین و غیره و غیره یک تنه جواب گو باشد بدون اینکه از کوچکترین حمایتی که شامل حال اشخاص زیر مجموعه دولت و نهادهای عمومی میشود برخوردار باشد.

حالا روا نیست ادارات متبوع ما هر آن چه می خواهند بر سر ما بیاورند خصوصا اینکه خلاف قانون و عدل و انصاف و آزادی های فردی باشد .

****

شنیده میشود بخشنامه ای از سوی سازمان در راه است که جمع آوری دستگاهها کارتخوان دفاتر را خوستار شده و استفاده از کارتخوانهای کلیه بانکها جز بانک ملی را در دفاتر منع کرده است . اگر وجود چنین بخشنامه ای صحت داشته باشد کاملا واضح و مبرهن است و نیاز به آوردن اصل و قانون و دلیل نیست که چنین درخواست و تکلیفی خلاف آزادی شخصی شخص سردفتر و واحد نیمه خصوصی دفترخانه در اداره اموالش میباشد و مجبور کردن یک واحد صنفی به واریز دریافتیهایش به یک حساب خاص و یک بانک خاص خلاف عدالت و انصاف خواهد بود و چنین تصمیمی نوعی انحصار طلبی به نفع یک بانک خاص است که یقینا خواه نا خواه در آینده زمینه سوءاستفاده و بهره کشی از واحد دفترخانه را به نفع آن بانک خاص فراهم خواهد نمود و برزو چنین اتفاقی خلاف اصل ایجاد رقابت کامل دریک بستر اقتصادی سالم و منصفانه خواهد بود.

از طرفی روا نیست سازمان متبوع دفترخانه ها با وجود بار گرانی که این واحد به تنهایی و بعضا فرا تر از توان خود به دوش می کشد و با توجه به سابقه چندین ده ساله ی فعالیت دفاتراسناد رسمی در خدمت رسانی به مراجعین، زمینه و ظرفیت آن را دارد که فی الحال و در آینده بازوی توانای قوه قضائیه و سازمان ثبت قرارگیرد، بدون اینکه هزینه ای را بر آنها تحمیل کند، با صدور برخی بخشنامه ها و دستوراتی، اینچنین قیم مأبانه و از موضع تسلط و تحکم رفتار نماید و انتظار ملاطفت بیشتری میرود .

[ یکشنبه ٢٥ تیر ۱۳٩۱ ] [ ۱:۳۳ ‎ق.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

خلاصه مراحل تسلیم اظهارنامه مالیاتی دفاتر اسناد رسمی استان قم

اول ـ آماده کردن جدول گزارش عملکرد دفترخانه در سال 90 ( موضوع بند 8 تفاهمنامه خود اظهاری کانون سردفتران) : ابتدا باید در حق التحریر اسناد و گواهی امضاء دفتر خانه در سال 1390 به تفکیک ماه ( اول تا سی ام هر ماه ) استخراج و در جدولی که نمونه آن را در این لینک ( http://bit.ly/M4qtXs ) مشاهده می کنید وارد شده و مجموع سالیانه آن مشخص و به امضاء سردفتر و دفتریار برسد .

دوم ـ محاسبه درآمد مشمول مالیات: پس از اعمال ضرایب بر روی مجموع دریافتی سال 90 سردفتر و دفتریار، مطابق ( بند 9 و 10 ) تفاهمنامه خود اظهاری، معافیت مالیاتی ( 58200000 ریال ) را از آن کم کنید مبلغ به دست آمده درآمد مشمول مالیات میباشد .

سوم : محاسبه میزان مالیات متعلقه: مالیات مبلغ به دست آمده به روش فوق (در آمد مشمول مالیات ) را مطابق فرمول ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه کنید .

- تا میزان سی میلیون (۳۰۰۰۰۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (۱۵% )

- تا میزان یکصد میلیون (۱۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد سی میلیون (۳۰۰۰۰۰۰۰) ریال به نرخ بیست درصد(۲۰% )

- تا میزان دویست و پنجاه میلیون (۲۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال درآمدمشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یکصد میلیون ( ۱۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵% )

- تا میزان یک میلیارد ( ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیون (۲۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال به نرخ سی درصد (۳۰% )

- نسبت به مازاد یک میلیارد (۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال درآمدمشمول مالیات سالانه به نرخ سی و پنج درصد (۳۵% )

چهارم- برای اعمال بند 7 تفاهم نامه خود اظهار برای مبلغ 30 درصد یا بیشتری که قرار است نقد واریز کنید با دادن مشخصات از قبیل کد ملی ، شماره پرونده مالیاتی و غیره از دفاتر خدمات الکترونیک فیش تهیه نموده و از طریق شعب بانک ملی آن را نقدا پرداخت نمایید و برای الباقی مالیات( مازاد بر 30 درصد) را که قرار است به صورت قسطی بپردازید به مبالغ مساوی ، حد اکثر 7 قسط،  تقسیم نموده چکهای آنها را صادر کنید به نحوی که آخرین قسط آن مربوط به قبل از پایان بهمن ماه 91 باشد چکهای مذکور را تحویل واحد مالیاتی مربوطه نموده و رسید آن را دریافت دارید.

 پنجم : پیش نویس اظهارنامه خود را مطابق نمونه های زیر آماده نموده و از دفتر خدمات الکترونیک بخواهید عینا در سیستم ارسال اظهارنامه خود آنها را وارد و ارسال نماید.

نمونه اظهارنامه مشمولین بند ب ( سردفتران)

گزینه هایی که درج آنها ضروری است به صورت رنگی و نحوه تکمیل برخی گزینه های مورد نیاز بیان شده است سایر گزینه ها در صفحه مشخصات مودی را نیز درصورت در اختیار داشتن اطلاعات خواسته شده تکمیل نمائید . 

 

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نمونه اظهانامه مشمولین بند ج ( وی‍‍‍ژه دفتر یاران)

گزینه هایی که درج آها ضروری است به صورت رنگی مشخص و نحوه تکمیل برخی گزینه های لازم بیان شده است.سایر گزینه ها در صفحه مشخصات مودی نیز در صورت در اختیار داشتن اطلاعات خواسته شده تکمیل شود.

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

ششم : پس تکمیل اظهارنامه قبل از زدن گزینه ارسال از متصدی بخواهید پیش نویس آن را در اختیار شما قرار دهد تا مطمئن شوید تمام مندرجات صحیح است چون بعد از زدن گزینه ارسال و ارسال اظهارنامه هیچگونه اصلاح و تغییری در آن ممکن نیست.

هفتم : پس از تکمیل و ارسال الکترونیکی و تعیین کد رهگیری با اخذ پرینت از اظهارنامه ارسالی آن را در محل مشخص شده امضا نمائید و با پیوست مدارک لازم شامل : 1 - جدول گزارش عملکرد دفترخانه در سال 90 ، موضوع بند 8 تفاهمنامه . 2 - یک نسخه از فیش واریز مقدار نقدی مالیات . 3 - یک نسخه از رسید ارائه شده از واحد مالیاتی بابت چکهای مربوط به وجوه غیر نقدی . 4 - و احتیاطا یک کپی از تفاهمنامه کانون سردفتران و سازمان امور ملایاتی.اظهارنامه را پست نموده و رسید آن را از دفتر خدماتی اخذ کنید .

نکته مهم : پذیرش این خود اظهاری منوط به ثبت نام جهت تعیین شماره اقتصادی جدید برای مودی تا تاریخ 91/8/30 از طریق سایت سازمان امور مالیاتی ( www.tax.gov.ir ) است . لذا ضروری است سردفتران و دفتریارن، تا آن تاریخ با مراجعه به با سایت مذکور نسبت به درخواست و تعیین شماره اقتصادی جدید اقدام کنند. 

[ پنجشنبه ٢٢ تیر ۱۳٩۱ ] [ ٢:۳٦ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

اقرار به زوجیت در دفاتر اسناد رسمی

ثبت ازدواج دائم الزامی است .

مادۀ 645 قانون مجازات اسلامی: «به منظور حفظ کیان خانواده ثبت واقعۀ ازدواج دائم، طلاق و رجوع طبق مقررات الزامی است، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی مبادرت به ازدواج دائم، طلاق و رجوع نماید به مجازات حبس تعذیری تا یکسال محکوم می‌گردد.»

 

مرجع ثبت واقعه ازدواج دفاتر رسمی ازدواج هستند :

قانون راجع به ازدواج مصوب 1310 ( اصلاحی 1316 )  « ماده 1 ـ در نقاطی که وزارت عدلیه معین و اعلام می‌نماید هر ازدواج و طلاق و رجوع باید در یکی از دفاتری که مطابق نظامنامه‌های وزارت عدلیه‌تنظیم می‌شود واقع و به ثبت برسد. .... در حوزه‌هایی که آگهی فوق‌الذکر از طرف وزارت دادگستری نشده است شوهر مکلف است در صورتی که در غیر دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مبادرت‌به ازدواج یا طلاق یا رجوع نماید تا بیست روز پس از وقوع عقد یا طلاق یا رجوع به یکی از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق رجوع کرده قباله مزاوجت یا‌طلاقنامه یا رجوع را به ثبت برساند و الا به یک تا شش ماه حبس تأدیبی محکوم خواهد شد. »

از قانون ثبت احوال مصوب 1355 ( اصلاحی 1363):

« ماده 31 ـ دارندگان دفاتر رسمی ازدواج وطلاق مکلفند وقایع ازدواج وطلاق و رجوع را که در دفاتر مربوط ثبت می کنند در شناسنامه زوجین نیز درج و امضاء و مهر نمایند وحداکثر هر پانزده روز یکبار وقایع ازدواج و طلاق و رجوعی را که در دفاتر به ثبت می رسد روی نمونه های مربوط تهیه و به ثبت احوال محل تحویل و رسید دریافت دارند. ازدواج وطلاق و رجوع ایرانیان در خارج از کشور باید به وسیله کنسولگریهای مربوط در دفاتری که از طرف ثبت احوال تهیه می شود ثبت و حداکثر هریک ماه یکبار وقایع ازدواج و طلاق رجوعی را که در دفاتر به ثبت می رسد روی نمونه های مخصوص تهیه و از طریق وزارت امور خارجه به سازمان ثبت احوال کشور فرستاده شود. »

 با این وجود آیا تنظیم اقرار زوجیت در دفاتر اسناد رسمی مجاز است؟

تنظیم اقرار زودجیت در دفاتر اسناد رسمی دو وجه دارد :

الف : مربوط به ازدواجهایی که قبل از  تصویب قانون ثبت احوال، مصوب سال 1355 شمسی، بدون ثبت رسمی صورت گرفته است :

به موجب ماده 68 آئین نامه قانون ثبت احوال مصوب 1338 تنظیم اقرار نامه برای ازدواجهایی که قبل از سال 1355 بدون ثبت رسمی صورت گرفته اند با رعایت مفاد ماده 66 همان آئین نامه مجاز شمرده شده بود .

ماده مذکور چنین بیان می داشت :  « وقایع ازدواج و طلاق و رجوع و بذل مدت که تا پایان سال 1335 در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق بثبت نرسیده با دریافت اقرارنامه رسمی طبق ماده 66آئین‌نامه‌ قانون ثبت احوال مصوب اردیبهشت‌ماه 1319ثبت خواهد شد مشروط بر اینکه زوجین‌ هنگام ازدواج و طلاق در حدود مقررات قانونی بوده باشند.اصلاح میشود. »

لکن با تصویب قانون ثبت احوال مصوب 1355 ( اصلاحی سال 1363)، در واقع جواز تنظیم اقرار نامه زوجیت، مشمول ازدواجهایی که قبل از سال 1355 بدون ثبت رسمی صورت گرفته اند نیز گردید .

ماده 32 قانون مذکور چنین بیان می دارد:  «طلاق ، رجوع و بذل مدت که در دفتر رسمی طلاق به ثبت نرسیده باشد با ارائه اقرارنامه رسمی در اسناد ثبت احوال طرفین ثبت خواهد شد. ازدواجهائیکه در دفاتر رسمی ازدواج به ثبت نرسیده باشد در صورت وجود شرایط زیر در اسناد سجلی زن و شوهر ثبت خواهد شد.

1- ارائه اقرارنامه رسمی مبنی بر وجود رابطه زوجیت بین متقاضیان ثبت واقعه ازدواج.

2- در موقع تنظیم اقرارنامه سن ازدواج از بیست سال تمام و سن زوجه از هیجده سال تمام کمتر نباشد.

3- گواهی ادارات ثبت احوال محل صدور شناسنامه های زوجین به اینکه در تاریخ اعلام واقعه طرفین در قید ازدواج دیگری نمی باشد.

تبصره – نمایندگان ثبت احوال مکلفند پس از ثبت واقعه رونوشت اقرارنامه را به دادسرای محل ارسال نمایند. »

از سیاق ماده مذکور در عبارت (( ازدواجهائیکه به ثبت نرسیده باشد )) بر می آید که این جواز مربوط به ازدواجهای سابق براین قانون است . (1 ) 

سن زوجین و تاریخ تولد فرزندان مندرج در شناسنامه مقرین ( زوجین) از قراینی است که دلالت بر وقوع ازدواج قبل از تاریخ مذکور( 1355) دارد .

نکته: باید در نظر داشت این جواز نه به عنوان جایگزینی برای ثبت رسمی ازدواج بلکه راهکاری است که صرفا جهت تکمیل مشخصات احوال شخصیه افراد در سوابق سجلی آنها در اداره ثبت احوال پیش بینی شده است .

در تنظیم این اقرارنامه ها باید نکات ذیل رعایت شود .

1 – ذکر زمان وقوع عقد.  2 – ذکر مکان وقوع عقد . 3 – ذکر شرایط مقرر شده ضمن عقد ( باظهار طرفین) . 4 - ذکر مهریه مقرر و میزان و نحوه پرداخت آن ( به اظهار طرفین ) . 5 – و اقرار ضمنی مقرین به اینکه زوج همسر دیگری ندارد .

نظریه شماره8467/7 ـ 19/12/1386اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه اشعار می دارد :

« علی‌الاصول اقرارنامه‌های رسمی زوجیت که در اجرای ماده32 قانون ثبت احوال  مصوب1355 با اصلاحات بعدی با مراجعه و توافق زوجین واجد شرایط قانونی در دفتر اسناد تنظیم می‌شود، شامل زمان و مکان وقوع عقد نکاح و شرایط ضمن عقد و مهریه و میزان و نحوه پرداخت آن و اینکه مرد همسر دیگری ندارد، می‌باشد به استناد چنین اقرارنامه رسمی، مراتب ازدواج زوجین در اسناد سجلی آنان ثبت می‌شود و موضوع ثبت همان ازدواج با وصف مذکور بشرح بالا، در دفتر ازدواج منتفی است. »

با وجود چنین اقرارنامه هایی که برای نظم بخشیدن به ازدواجهای سابق بر قانون مذکور و تکمیل سوابق سجلی صورت می گیرد دیگر نیازی به ثبت آنها در دفاتر اسناد رسمی ازداج نمی باشد .

 

 

ب : ازدواجهایی که بعد از تصویب قانون ثبت احوال مصوب 1355 صورت گرفته و می گیرد :

در حال حاضر نظر به ماده 645 قانون مجازات اسلامی مبنی بر الزامی بودن ثبت ازدواج و تعیین مجازات برای عدم ثبت و مواد مربوط به تشکیل دفاتر رسمی ازدواج و وظایف آنها ( که فوقا اشاره شد ) که به صورت نهاد مستقلی برای ثبت واقعه ازدواج در نظر گرفته شده اند، آنچه به نظر میرسد اینکه افرادی قصد ازدواج داشته باشند یا از زمان الزامی شدن ثبت ازدواج اقدام به ازواج ننموده اند مکلفند برای ثبت ازواج خود به دفاتر رسمی ازدواج مراجعه کنند و تنظیم اقرار نامه صرفا استثنائی محسوب میشود برای مواردی که در فوق  اشاره شد و این تکلیف به ثبت ازدواج به جهت حفظ حقوق افراد و سامان بخشیدن به واقعه ازداوج و حفظ کیان خانواده مقرر گردیه است که از مصادیق نظم عمومی میباشد و تخلف از آن در واقع تخلف از نظم عمومی خواهد بود در تعریف نظم عمومی گفته شده است :

 «  قوانینی است که هدف از وضع آن حفظ منافع عمومی باشد و تجاوز بدان نظمی را که لازمه حسن جریان امور اداری یا سیاسی و اقتصادی یا حفظ خانواده است بر هم زند. اخلاق حسنه چهره خاصی از نظم عمومی است . بخشی از اخلاق که هنوز در قوانین نفوذ نکرده و ضامن اجرای آن تنها وجدان اجتماعی است .» ( دکترناصرکاتوزیان قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی. )(2)

لذا تنظیم اقرارنامه زوجیت در دفاتر اسناد رسمی به عنوان جایگزینی برای سند رسمی ازدواج را، که موجب فرار از تشریفات خاص ثبت رسمی ازدواج میباشد، اگر خلاف قانون ندانیم خلاف نظم عمومی بوده و به نوعی ترقیب افراد به عدم ثبت واقعه مهم ازدواج و ترویج ازدواج غیر رسمی است که می تواند موجب نابسامانی در ثبت این واقعه مهم و تضییع حقوق طرفین آن به ویژه زوجه باشد به ویژه اینکه در ثبت رسمی ازدواج در دفاتر رسمی ازدواج، رعایت تشریفات و نکاتی از قبیل انجام آزمایشها و تشخیص بیماریها و استعلامات لازم، ضروری است که در صورت عدم ثبت رسمی ازدواج نادیده گرفته خواهد شد و غالبا با وجود پیش بینی های قانونی و امکانات و تعداد دفاتر رسمی ازدواج در این دوره، غالبا کسانی با اجتناب از ثبت رسمی ازدواج در دفاتر ازداوج اقدام به تثبیت آن از طریق اقرار در دفاتر اسناد رسمی می نمایند که از این رهگذر سوء نیتی داشته و قصد فرار از  تشریفات قانونی را داشته باشند .  

مطابق ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی 1354:

« سردفتران و دفتریاران موظفند نسبت به تنظیم و ثبت اسناد مراجعین اقدام نمایند مگر آنکه مفاد و مدلول سند مخالف با قوانین و مقررات موضوعه و نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد که در این صورت باید علت امتناع را کتباً به تقاضا کننده اعلام نمایند. »

بنابر این اگر افرادی به دفتر شما مراجعه کرده و ادعا نمودند که به صورت غیر رسمی عقد ازداواج دائم بین آنها منعقد گردیده و در حال حاضر به هر دلیل نیازمند مدرک رسمی برای اثبات رابطه زوجیت خود و استفاده از آن در مواقع لزوم ، ولو تکمیل سوابق سجلی خود ، هستند ، شایسته است با تفکیک بین ازدواجهایی را که قبل از سال 1355 واقع شده و ازدواجهای بعد از آن، با رعایت نکاتی که درفوق اشاره شد اقدام به تنظیم اقرارنامه زوجیت برای ازدواجهای دسته اول نموده و در غیر آن، طرفین را به دفاتر رسمی ازدواج دلالت نمایند تا از سوء استفاده های ناشی از تنظیم این اقرار نامه ها جلوگیری شود. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) ـ ( ر . ک به:  http://daftarkhana.blogfa.com/post-148.aspx  )

( 2 ) ـ ( ر . ک به  http://sardaftaranesari.mihanblog.com/post/246   )

 

[ یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳٩۱ ] [ ٢:٠۳ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

شاید دو سال و اندی پیش بود که پیامکی به دستم رسید بدین شرح (( قلم سلیم در راه است )) که بدوا ارسال کننده و منظورش برایم معلوم نبود. بعد چند پیامک دیگر با همان مضمون برایم ارسال شد و متوجه شدم اینها  مقدماتی است برای اطلاع آشنایان با شبکه مجازی از راه اندازی قریب الوقوع یک وبلاگ یا وبسایت مرتبط با دفاتر اسناد رسمی . در ابتدای شروع به کار ((قلم سلیم)) که از سوی دوست و همکارمان جناب علیرضا سلیمی مدیریت می شد، نمیدانم به چه دلیل ارتباط خوبی با آن بر قرار نکردم و حس خوبی نسبت به آن نداشتم شاید این ناشی از عدم آشنایی فعلیم به مدیر محترم آن جناب سلیمی و هدف وبلاگشان بود. به مرور زمان و با فعالیت قلم سلیم توانایی و مهارت جناب سلیمی هم در مدیریت وبلاگشان و هم در اطلاع رسانی و انتخاب و چینش موضوعات قابل طرح در آن، برایمان آشکار تر شد به نحوی که میتوان قلم سلیم را از وبلاگهای حرفه ای در سری وبلاگهای مربوط به حوزه دفاتر اسناد رسمی دانست . دو سمت اخیر - سرپرستی دفتر روابط عمومی کانون و سردبیری اخبار پورتال کانون -  هم که از سوی کانون سردفتران و دفتریارن بدیشان واگذار شده نشان از احراز شرایط و توانایی و انرژی جناب سلیمی دارد . اگرچه این سمتها مسؤولیت و بارگرانی بر دوش جناب علیرضا سلیمی میباشد و انتظارات از ایشان را بالا تر خواهد برد لکن از این جهت که شایستگی این را داشته اند که مورد توجه و اعتماد کانون سردفتران قرار گیرند جای تبریک دارد و امیدواریم به نحو احسن از عهده مسؤولیهای واگذار شده بدیشان بر آیند و توفیقات روز افزون را برای ایشان از خداوند متعال مسألت داریم .

[ چهارشنبه ٧ تیر ۱۳٩۱ ] [ ٢:۱٢ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

1 - مطلبی از سردفتر محمد زارعی، سردفتر 23 قم، پیرامون (( حضانت و ولایت)) را در وبلاگ (( حقوق از نگاه حقوقی)) ، اینجا ببینید .

2 - مطلبی راجع به ((تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده  سه ماهه اول سال 91 )) را در وبلاگ (( یادداشتهای یک سردفتر )) در اینجا ببنیند.

3 - نرم افزار محاسبه هزینه های انواع اتومبیل و موتورسیکلت را از (( وبلاگ دفتر اسناد رسمی 4 سبزوار)) در اینجا   ملاحظه و دانلود کنید .

4 - مطلبی تحت عنوان (( سردفتر سلام )) را در وبلاگ (( کاتب بالعدل)) در اینجا ملاحظه کنید.

5 - برای اظهار نظر در خصوص اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی به  اینجا  رجوع کنید.

[ دوشنبه ٥ تیر ۱۳٩۱ ] [ ۱:٢٩ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

بابای من ، بابای تو  

 

 

****

 

حدودا یکسال و نیم پیش، 16 دی ماه ،1389 بود که با شنیدن خبر تصویب ماده 29 قانون نحوه رسیدگی به تخلف اتراهمایی و رانندگی و اجباری شدن ثبت اسناد اتومبیل در دفاتر اسناد رسمی، بر این باور بودیم که دیگر حرف و حدیثها تمام شد و نمایندگان ملت تکلیف را روشن کردند و دیگر کسی جرات و جسارت تخطی از آن و بهانه جویی نخواهد داشت و دیگر سلایق و نظرات شخصی در اسناد اتومبیل جایگاهی نخواهد داشت. ولی واقعیت این بود که اجرای این قانون در درست کسانی است که با تصویب آن مخالف بودند و آنگونه که ملاحظه میشود، ابائی از قانون شدن آن ندارند و مراکز تعویض پلاک بدون اعمال ماده 29 مذکور و بدون مطالبه سند رسمی مالکین و حصول اطمینان از مالکیت اشخاص، به صرف داشتن برگ سبز اقدام به تعویض پلاک اتومبیلها می نمایند. و اینچنین است که پی می بریم به جایگاه والای پلیس و مجریان قانون که تا آنها نخواهند قوانین بی قدر و ارزش خواهند بود ولو به قیمت تضرر اشخاص و مالکین و فروشندگان اتومبیلها باشد .

***

اخیرا مطلع شدیم که جریان قانون گریز و خودسر در تعویض پلاک اتومبیلها به قم رسیده و به صرف داشتن برگ اعلام وضعیت ( برگ سبز) و بدون مطالبه و اطمینان از مالکیت افراد اقدام به تعویض پلاک میشود و قربانی این عمل دو کس اند : قانون ، مردم ( مالکین ). 

[ شنبه ۳ تیر ۱۳٩۱ ] [ ۳:۱٩ ‎ب.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]

آغاز ماه شعبان، ماه شادی آل رسول و میلاد امام حسین و امام سجاد و حضرت ابوالفضل العباس ( علیهم السلام ) بر عموم عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت مبارک باد .

 

[ شنبه ۳ تیر ۱۳٩۱ ] [ ۱:٤۸ ‎ق.ظ ] [ ناصر پیر محمدی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دفتر اسناد رسمی 35 قم سردفتر : ناصر پیر محمدی دفتریار : ابراهیم عباسی. نشانی : قم خ توحید نبش توحید 22. تلفن38816500 - 025 و 38825559 - 025 تاریخ تاسیس 15/1/1382. هدف این وبلاگ تبادل اطلاعات و نظرات با همکاران و خوانندگان. آنچه در این وبلاگ می آید، ( جز آنچه جنبه خبری و اطلاع رسانی دارد)نظرات مدیر وبلاگ و در قسمت نظرات( کامنتها) نظرات شخصی کامنت گذارنده است و استنباط نهایی با توجه به تبادل نظرها با خوانندگان میباشد .
امکانات وب
RSS Feed



نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب